Wsparcie pedagoga szkolnego w okresie nauczania zdalnego.

Szanowni Rodzice, Drodzy Uczniowie,

W razie sytuacji wymagających pomocy i wsparcia ze strony pedagoga szkolnego, zapraszam do kontaktu osobistego w siedzibie S.P. 4 w Czeladzi, w każdy wtorek od 9.00-13.00, lub telefonicznego pod numer 32 265 10 62.

W pozostałe dni tzn. środa i czwartek zapraszam do kontaktu mailowego na adres . oraz za pomocą dziennika elektronicznego.

Z pozdrowieniami
Dorota Pajor- pedagog szkolny

Kurs Uważni Rodzice. Moje dziecko online.

10.05.2021, godz. 12:00, Facebook
dla rodziców dziecka w wieku: 7-11
udział bezpłatny
Prowadzący:  Psychoterapeutki Poradni Dziecko w Sieci i eksperci Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę oraz ekspertki zewnętrzne
 

Pomoc psychologiczna dla dzieci. młodzieży i rodziców oraz wsparcie nauczycieli.

Szanowni Państwo,

Centrum Wsparcia Psychologiczno-Terapeutycznego Po Skrzydła mieszczącego się w budynku Kuratorium Oświaty w Sosnowcu przy ulicy Krzywa 2 to nowo powstała placówka, która zajmuje się opieką psychologiczną dzieci już od 2 roku życia, młodzieży oraz ich rodziców. Nasi specjaliści dbają o to, aby pomoc została odpowiednio dobrana do problematyki, z jaką zmaga się dziecko. Dodatkowo zapewniamy wsparcie opiekuna terapii, który odpowie na wszelkie pytania. Psycholodzy, psychoterapeuci, pedagodzy i psychiatrzy pomogą w takich trudnościach jak:

- trudności w relacjach rówieśniczych

- trudności emocjonalne

- autoagresja

- całościowe zaburzenia rozwoju

- uzależnienie (w szczególności: od telefonu, komputera)

- trudności w nauce

- wysoka wrażliwość

- depresja

- zaburzenia lękowe

Nasza oferta:

- Konsultacje psychologiczne dla dzieci i młodzieży

- Konsultacje psychologiczne dla rodziców i opiekunów

- Psychoterapia dzieci i młodzieży

- Psychoterapia rodzin

- Terapia dzieci z Autyzmem i  Zespołem Aspergera

- Praca z młodzieżą z uzależnieniami behawioralnymi

- Terapia pedagogiczna dla dzieci

- Terapia ręki dla dzieci

- Wsparcie i poradnictwo psychologiczne

- Szkolenia i warsztaty psychoedukacyjne, w tym: szkolenia z

zapobiegania zaburzeniom depresyjnym oraz zachowaniom samobójczym dzieci i młodzieży.

 

Oferujemy także  superwizję dla pedagogów, nauczycieli i innych specjalistów, którzy pracują z dziećmi i młodzieżą, przejawiającą trudne zachowania. Prowadzimy także szkolenia dla nauczycieli, z zakresu rozpoznawania symptomów depresji u dzieci i młodzieży oraz zapobieganie samobójstwom i samookaleczaniu. Zapraszamy do udziału w szkoleniu “Dół czy już depresja?”, które prowadzi założycielka Fundacji Po Skrzydła -Żaneta Rachwaniec. Superwizja natomiast składa się z cyklicznych grupowych spotkań. Podczas spotkań pedagodzy mogą podzielić się odczuwanymi dylematami w pracy z dziećmi, ich rodzinami oraz opiekunami prawnymi oraz uzyskać wsparcie merytoryczne i psychologiczne. Na spotkaniach będą poruszane kwestie:

- Funkcjonowanie grupy rówieśniczej

- Role społeczne w grupie

- Etapy rozwoju społeczno- emocjonalnego dziecka

- Wpływ środowiska na zachowanie dzieci

- Style wychowania

- Komunikacja z rodzicem

- Metody pracy z grupą

Każdy uczestnik naszych szkoleń i superwizji otrzymuje certyfikat potwierdzający uczestnictwo.

Centrum Wsparcia Psychologiczno-Terapeutycznego Po Skrzydła opiera się na założeniu, że wszyscy jesteśmy równi, darzymy się wzajemnym szacunkiem i akceptacją. Nadrzędną wartością jest dla nas dobro drugiego człowieka.  To miejsce w którym dzieci, młodzież, rodzice i opiekunowie mogą poczuć się komfortowo i bezpiecznie. Zapraszamy do współpracy.

 Z wyrazami szacunku,

Zespół Centrum Wsparcia Psychologiczno-Terapeutycznego

Ul. Krzywa 2, 41-200 Sosnowiec

Telefon kontaktowy: 511 022 608

 

Gdzie można uzyskać wsparcie? INSTYTUCJE, NUMERY TELEFONÓW, STRONY INTERNETOWE

https://drive.google.com/file/d/10SeOaN9z3z6Ohyaq-FSQn6DMYnfjnv4i/view?usp=sharing

Kłamstwo - czyli dlaczego dzieci kłamią ?

 Wraz z wiekiem zmienia się rozumienie tego pojęcia:

-Dzieci nabywają umiejętności, dzięki którym coraz rzadziej ich kłamstwo wychodzi na jaw.

-Zmieniają się również ich moralne i społeczne osądy.

-Pod wpływem czasu ulegają zmianie również motywy, którymi dzieci kierują się ukrywając prawdę przed dorosłymi.

Jeśli jesteście ciekawi co się za tym kryje poczytajcie …

UNIKNIĘCIE KARY

Dzieci kłamią, bo mają świadomość tego, że jeśli prawda wyszłaby na jaw, mogłyby zostać ukarane. To rodzic powinien pokazać dziecku, że ważniejsze jest dla niego poznanie prawdy, nawet najstraszniejszej i rozmowa z dzieckiem o konsekwencjach, niż pielęgnowanie w nim postawy ukrywania.

UZYSKANIE CZEGOŚ CZEGO INACZEJ SIĘ UZYSKAĆ NIE DA

Dziecko wie, że rodzic na coś nie wyraził zgody, ale w tajemnicy przed nim postępuje wbrew jego woli.

CHRONIENIE PRZYJACIÓŁ PRZED KŁOPOTAMI

Sytuacja zaczyna mieć miejsce w przypadku dzieci starszych, nastolatków, które mają już poczucie konsekwencji swoich działań. Np. nastolatka chroni swoją przyjaciółkę przed tym, żeby się nie wydało, że zamiast nocować u koleżanki poszła do kina ze swoim chłopakiem.

CHRONIENIE SIEBIE LUB KOGOŚ PRZED KRZYWDĄ

Tak się dzieje gdy np. nastolatek świadomie bierze winę za jakieś przewinienie na siebie, żeby jego przyjaciel czy przyjaciółka nie musiała ponosić konsekwencji, bo np. jego/jej rodzice są bardziej surowi.

POZYSKANIE PODZIWU LUB ZAINTERESOWANIA ZE STRONY INNYCH

Nastolatki bardzo często chcąc wzbudzić podziw, szacunek, akceptację w swojej grupie rówieśniczej, opowiadają o sobie często koloryzując i dopowiadając rzeczy, które nie są prawdziwe.

UTRZYMANIE SWOJEJ PRYWATNOŚCI

Nastolatki bardzo często nie wtajemniczają rodziców w swoje prywatne sprawy, relacje, związki. Nie opowiadają o nich celowo ze szczegółami, aby zachować swoją prywatność, nie zostać narażonym na kpinę, poczucie wstydu, np. w związku z tym, że od dłuższego czasu podkochują się w koleżance z klasy, o której zawsze opowiadali niepochlebnie.

opracowanie tekstu na podstawie P.Ekman

"Dlaczego dzieci kłamią?"

 

Kontrakt z dzieckiem jako narzędzie do pracy z trudnymi zachowaniami

Wielu rodziców i opiekunów zastanawia się nad tym, jak w obecnej sytuacji zapanować nad trudnymi zachowaniami dzieci; zachowaniami, które z jednej strony są reakcją na ograniczenia, zmianę trybu życia i wzmożony lęk, z drugiej strony zachowaniami, które nie powinny zostać utrwalone i w związku z tym muszą wiązać się z jasnymi dla dziecka komunikatami i konsekwencjami.
Zachęcam Państwa do przeczytania zamieszczonego w linku artykułu.
 

DOMOWE ZASADY EKRANOWE- WSPARCIE RODZICÓW I OPIEKUNÓW W CZASIE PANDEMII I NAUCZANIA ZDALNEGO.

Wielokrotnie na zajęciach w szkole, czy zebraniach z Rodzicami poruszaliśmy temat zdrowego korzystania z urządzeń typu komputer, telefon czy tablet.

Cały czas ten temat jest aktualny, tym bardziej w czasie zdalnego nauczania, które ponownie zostało nam przedłużone, myślę, że ku rozczarowaniu dzieci, a tym bardziej Rodziców. Musimy ten czas przetrwać i wspólnie pomóc dzieciom wyznaczyć granice, jeśli chodzi o ilość czasu spędzanego przed ekranem. Najlepsze zdalne nauczanie nie zastąpi nam normalnego funkcjonowania szkoły.

 Zachęcam do obejrzenia krótkiego spotu, najlepiej wspólnie z dzieckiem, to tylko 3 minuty, ale warto! (link poniżej)

 Wychowujemy pokolenie dzieci urodzonych w epoce urządzeń ekranowych i nowych technologii. Ponad 40 proc. rocznych i dwuletnich dzieci korzysta z tabletów lub smartfonów, a niemal co trzecie dziecko w tym wieku korzysta z tych urządzeń codziennie lub prawie codziennie. Ekrany dają wiele możliwości i mogą pozytywnie stymulować mózg, ale używane ponad miarę mogą negatywnie wpływać na rozwój i zdrowie dziecka oraz relacje rodzinne.

Mózg dziecka to niezwykle plastyczny organ, wysoce podatny i wrażliwy na warunki zewnętrzne. Do prawidłowego i harmonijnego rozwoju potrzebuje doświadczeń bogatych w różne bodźce, bliskości i uwagi dorosłych oraz możliwości poznawania świata wszystkimi zmysłami.

Dlatego niezwykle ważne jest, aby dziecko miało szansę swobodnego odkrywania otoczenia.

Ograniczanie pola działania dziecka, rekompensowanie dziecku braku rodzicielskiej uwagi przez udostępnianie ekranów i brak uwagi na jego potrzeby może mieć negatywny wpływ na rozwój struktur neuronowych jego mózgu.

 Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę rozpoczęła kampanię "Zadbaj o dziecięcy mózg", której celem jest zwrócenie uwagi rodziców na potrzebę zachowania równowagi w korzystaniu z urządzeń ekranowych przez dzieci oraz uważnego towarzyszenia dziecku i spędzania z nim czasu bez zbędnych rozpraszaczy w postaci ekranów.

Fundacja proponuje rodzicom wprowadzenie do codziennego życia tzw. Domowych Zasad Ekranowych, czyli zbioru reguł dotyczących sposobów i czasu korzystania z ekranów. Zasady pomagają zadbać o prawidłowy rozwój mózgu dziecka, uczą uważności i równowagi między aktywnościami online i offline oraz mogą pozytywnie wpłynąć na relacje rodzinne.

Główny bohater filmu, czyli dziecko, jest jednocześnie personifikacją mózgu.

"Chcieliśmy w emocjonalny sposób pokazać mechanizm budowania swoistej zależności pomiędzy urządzeniami ekranowymi, a dziećmi i uwrażliwić rodziców na to, co się dzieje, kiedy pozwolimy, żeby ekrany zdominowały życie dziecka kosztem relacji rodzinnych" - mówi Łukasz Wojtasik z Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę.

Puenta filmu pokazuje, co każdy rodzic powinien zrobić i na co zwrócić uwagę, aby jego dziecko nie wpadło w pułapkę nadmiernego korzystania z ekranów.

"Pokazujemy, że ekrany nie są złe, ale zbyt wcześnie udostępniane dzieciom i wykorzystywane bez umiaru mogą być zagrożeniem dla ich rozwoju i zdrowia" - dodaje Wojtasik.

 Nie nadmiar, a umiar. Szczególnie w czasie pandemii, kiedy wiele aktywności przenosi się do internetu, warto dbać o zdrową równowagę w używaniu technologii. Oby ta kampania pomogła nam zatrzymać się na chwilę refleksji, przyjrzeć się naszym nawykom, rozmawiać o cyfrowych aktywnościach w rodzinie.

Jej przekaz zachęca nie tylko do ustalania zasad i granic, ale po prostu wzajemnej uważności na to, kiedy technologie są niezbędne, kiedy wzbogacające,a kiedy warto odłożyć smartfony

 Oto link do filmu, to tylko 3 minuty! tytuł "Zadbaj o dziecięcy mózg"

https://www.youtube.com/watch?v=reBzTX6UO5E

Pedagog szkolny

Dorota Pajor

 

do góry