Szkoła Podstawowa nr 4 w Czeladzi
Data wytworzenia: | 2024-09-22 19:16:26 |
---|---|
Redaktor: | Gałuszewska Iwona |
Opis: | Modyfikacja treści strony |
"Najlepszym sposobem przewidzenia przyszłości jest jej tworzenie."
Koncepcja pracy i funkcjonowania szkoły opiera się na realiach szkoły oraz na podstawowych jej filarach:
Poniższa koncepcja jest zbiorem priorytetów i zadań do realizacji w latach 2024 - 2029.
Ma charakter postępowy i polega na systematycznym wykonywaniu zadań oraz dodawaniu priorytetów na kolejne lata szkolne.
Dzięki temu nie kończy się wraz z realizacją zadania, ale wiąże planowanie bieżącej pracy z dotychczasowymi działaniami i osiągnięciami oraz z planem rozwoju, inspiruje do ciągłego myślenia o przyszłości, wymusza systematyczną aktualizację, co sprawia, że plan nie ulega dezaktualizacji, a zapewnia płynność w planowaniu oraz umożliwia ukierunkowanie pracy zarówno na efekt, jak i na proces.
DZIAŁALNOŚĆ DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZO-OPIEKUŃCZA
Cel
Konfucjusz pisał:
Kto zna cel, może podjąć decyzję
Kto podejmie decyzję, odnajdzie spokój
Kto odnajdzie spokój, poczuje się bezpiecznie
Kto poczuje się bezpiecznie, może pomyśleć
Główny cel dzielności dydaktyczno-wychowawczo-opiekuńczej szkoły, to: wszechstronny i harmonijny rozwój ucznia oraz wyposażenie go w niezbędną wiedzę i umiejętności potrzebne do dalszego etapu kształcenia; dążenie do jednego, wspólnego miejsca - sukcesu szkoły, którą wszyscy razem tworzymy - szkoły bezpiecznej przyjaznej uczniowi, o komfortowych warunkach do nauki i rozwoju.
Efektywna działalność dydaktyczna oraz wszechstronnie rozumiana ,,jakość” ,
są najistotniejszymi cechami, które należy podtrzymywać i udoskonalać w szkole. Dlatego wszystkie działania szkolne są nakierowane na całościowy rozwój osobowościowy uczniów i profesjonalny rozwój pracowników oraz na tworzenie właściwego klimatu sprzyjającego rozwojowi szkoły.
1.Misja
„Szkoła nie jest przystankiem, jest drogą,
która się otwiera na coraz nowsze horyzonty do zdobycia."
Jesteśmy i będziemy szkołą otwartą i bezpieczną. Uczniami szkoły są dzieci z najbliższego środowiska.
Tworzymy przyjazną szkołę, w której każdy realizuje się na miarę własnych potrzeb i możliwości. Swoje działania opieramy na takich wartościach jak: uczciwość, mądrość, odpowiedzialność, współdziałanie i skuteczność.
Głównym zadaniem naszej szkoły jest wspieranie rozwoju osobowego każdego ucznia, poprzez rzetelne i wszechstronne przekazywanie wiedzy potrzebnej w życiu, kształtowanie umiejętności samodzielnego poruszania się we współczesnym świecie, zastosowanie w sposób twórczy zdobytej w szkole wiedzy oraz wychowanie nastawione przede wszystkim na uwrażliwienie na dobro, prawdę i piękno.
Charakteryzuje nas otwartość na propozycje uczniów, nauczycieli i rodziców oraz szczerość we wzajemnych kontaktach. Dążymy do tego, aby autentyczna tożsamość celów dyrektora, nauczycieli, uczniów i rodziców, stwarzała podstawę wszelkich podejmowanych przez nas działań. Nasze współdziałanie ma sprzyjać skutecznemu zaspakajaniu potrzeb uczniów i jak najlepszemu przygotowaniu ich do życia. Nasz zespół wyróżnia atmosfera twórczej współpracy, otwarcia na nowe doświadczenia oraz dobrze przygotowana kadra pedagogiczna.
"Współpraca to zdolność do pracy razem w kierunku wspólnej wizji (…).”
Nauczyciel to ktoś, kto widzi w każdym wychowanku
wyjątkową osobę i zachęca ją do rozwijania swoich
indywidualnych talentów oraz mocnych stron.”
Jesteśmy i będziemy szkołą nowoczesną i przyjazną. Pracujemy jako zespół, szanując i wspierając się nawzajem. Uczymy kreatywności, z jednoczesnym naciskiem na odpowiedzialność za własne decyzje. Jesteśmy otwarci na świat i zmiany w nim zachodzące, chętni do czerpania z jego dorobku naukowego i kulturowego. Nasza szkoła jest zakorzeniona w tradycji lokalnej i narodowej. Kształcimy swoich uczniów w oparciu o szacunek do drugiego człowieka, poszanowanie systemu wartości, dziedzictwa kulturowego i historycznego. Każdy uczeń w naszej szkole osiąga sukces na miarę swoich możliwości, uczy się żyć w środowisku i dla środowiska. Kształtujemy w uczniach wrażliwość na dobro, prawdę i piękno. Najwyższym dobrem jest dla nas Uczeń. Wizją Naszej Szkoły jest harmonijne współdziałanie nie tylko wszystkich organów szkoły, ale i środowiska, zmierzające do zapewnienia uczniom warunków umożliwiających prawidłowe funkcjonowanie nie tylko w dynamicznie rozwijającym się nowoczesnym świecie, ale i świecie z tradycjami i wartościami.
Szkołę Podstawową nr 4 cechują:
„Pierwszą rzeczą musi być zawsze dobro dziecka.
Ono musi się czuć kochane, ale musi też czuć się bezpiecznie.
Wiedzieć, co może, a czego nie wolno mu robić.”
Absolwent Szkoły Podstawowej nr 4 w Czeladzi przygotowywany jest do prawidłowego funkcjonowania w społeczeństwie, wyposażony jest w rzetelną wiedzę, posiada poczucie własnej wartości, zna i rozumie podstawowe zasady moralne oraz swoje prawa i obowiązki. Czuje się Polakiem i Europejczykiem. To uczeń, który posiada umiejętności poznawcze, praktyczne i komunikacji społecznej. Jest kreatywny, asertywny, ale i empatyczny.
Absolwent Szkoły Podstawowej nr 4 w Czeladzi jest Polakiem umiejącym żyć godnie i poruszać się w otaczającym go świecie. Pragniemy, aby jak największa liczba uczniów spełniała w pełni model absolwenta, który:
„Nie zmuszajmy dzieci do aktywności, lecz wyzwalajmy aktywność.
Nie każmy myśleć, lecz twórzmy warunki do myślenia.
Nie żądajmy, lecz przekonujmy.
Pozwólmy dziecku pytać i powoli rozwijajmy jego umysł tak,
by samo chciało chcieć.”
Ważnym celem edukacji jest wspomaganie rozwoju młodego człowieka poprzez intensyfikację działań wychowawczych i opiekuńczych.
Wychowanie, to dążenie do wszechstronnego rozwoju młodej osoby we wszystkich obszarach: emocjonalnym, umysłowym, społecznym i duchowym oraz troska o stwarzanie optymalnych warunków tego rozwoju. Jest to przede wszystkim powinność rodziców, ale szkoła ma za zadanie ich wspierać. W rozwoju społecznym bardzo ważne jest kształtowanie postawy obywatelskiej, postawy poszanowania tradycji i kultury własnego narodu. Obowiązkiem szkoły jest również podejmowanie odpowiednich kroków, w celu zapobiegania wszelkim przejawom dyskryminacji.
W realizacji celów wszechstronnego wspierania młodzieży szkolnej nieustannie będziemy kontynuować i intensyfikować następujące działania:
Naszym celem w zakresie wychowania i opieki jest dążenie do tworzenia szkoły jeszcze bardziej, samorządnej i demokratycznej. Szkoły, w której uczeń zawsze czuje się dobrze, jest jej współtwórcą i współgospodarzem. Szkoły bez agresji i zagrożeń społecznych, oferującej alternatywę wobec innych pokus. Wychowanie, które jest procesem ciągłym odbywa się w każdej sytuacji szkolnej.
Bardzo ważnym partnerem w projektowaniu pracy szkoły są i będą rodzice. Mogą oni liczyć na szerokie wsparcie ze strony szkoły, na pomoc psychologiczno - pedagogiczną, psychologa, specjalistów, doradztwo pedagoga, doradztwo zawodowe. Przy każdorazowej ewaluacji programu wychowawczo - profilaktycznego będziemy uwzględniać uwagi i spostrzeżenia wszystkich członków społeczności szkolnej - uczniów, rodziców, nauczycieli. Szkoła ma za zadanie wspomagać młodych ludzi w dokonywaniu słusznych wyborów, w umacnianiu właściwych wartości, zwracać szczególną uwagę na reedukację, resocjalizację, psychoterapię, ale również wpajać podstawowe, uniwersalne wartości, poprzez:
ORGANIZACJA I ZARZĄDZANIE SZKOŁĄ
Siłą zespołu jest każdy jego członek z osobna.
Siłą każdego członka jest zespół.”
Szkoła sprawnie i efektywnie funkcjonująca musi być dobrze zarządzana.
„Szkoła dobrze zorganizowana” to taka instytucja edukacyjno - wychowawcza, w której zrobiono wszystko, co możliwe, by stworzyć optymalne warunki rozwoju i sukcesu każdego ucznia oraz wykorzystać te warunki w maksymalnym stopniu.
Właściwą organizacja pracy, to:
Prawidłowa organizacja pracy szkoły możliwa jest, gdy panuje w niej dobra atmosfera, kiedy każdy z pracowników właściwie i prawidłowo spełnia swoją rolę.
„Kluczem do sukcesu jest skupienie się na celach,
a nie na przeszkodach (…).
Sukces nie jest przypadkowy.
To ciężka praca, wytrwałość, nauka, studiowanie, poświęcenie i przede wszystkim miłość do tego,
co robisz lub uczysz się robić.
WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI
(...) Chociaż droga każdego człowieka jest inna,
zawsze istnieje pewien punkt,
w którym wszystkie się zbiegają.”
Rodzice i opiekunowie uczniów są ważnym ogniwem szkoły. Wzajemna współpraca, to warunek dobrego jej funkcjonowania.
Szkoła Podstawowa nr 4 jest i będzie na tę współpracę otwarta. Pełna jawność działań, konsultacje z rodzicami we wszystkich ważnych kwestiach dotyczących szkoły, niczym nie skrępowana samorządność w każdym zakresie, to zadania przed jakimi stoi szkoła.
W szkole dbamy o to, aby rodzice:
Rodzice są pierwszymi i najważniejszymi wychowawcami swoich dzieci, współpracującymi ze szkołą, tworzą płaszczyznę porozumienia, polegającą na dialogu i budowaniu wzajemnego zaufania.
„(…) Ludzie pracujący razem jako jedna grupa
potrafią dokonać rzeczy,
których osiągnięcie nie śniło się nikomu z osobna…”
Czwórka jest i będzie otwarta na środowisko lokalne. Zawsze aktywnie uczestniczy we wszystkich jego obszarach. Społeczność szkolna włącza się w tok lokalnych imprez o charakterze kulturalnym, patriotycznym i sportowym oraz regionalnym i europejskim.
Tylko dobra i szeroko pojęta współpraca szkoły z rodzicami, samorządem lokalnym, instytucjami, jest gwarancją zabezpieczenia podstawowych potrzeb i rozwijania zainteresowań uczniów. Pozwala także na tworzenie klimatu miłości do rodziny, małej i wielkiej ojczyzny, uczy dzieci otwarcia na innych i odpowiedzialności za społeczność, której są uczestnikami.
PRACA SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 4 W CZELADZI OPIERA SIĘ NA:
"Ucz się z wczoraj,
Żyj dla dzisiaj,
Miej wiarę w jutro. „
Tworzymy:
„Dobra szkoła to instytucja, w której zrobiono wszystko co możliwe
dla stworzenia optymalnych warunków pracy i nauki każdego ucznia,
gdzie szanowane są prawa,
ale też egzekwowane obowiązki i odpowiedzialność każdego z jej uczestników…”