Szkoła Podstawowa nr 4 w Czeladzi
Data wytworzenia: | 2024-10-29 22:19:56 |
---|---|
Redaktor: | Gałuszewska Iwona |
Opis: | Modyfikacja treści strony |
Szanowni Państwo, Drodzy Rodzice i Drodzy Uczniowie,
Biblioteka Narodowa zakończyła prace związane z realizacją Priorytetu 4 Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa. W ramach prac, realizując postulaty Ministerstwa Edukacji i Nauki, w cyfrowej Bibliotece Narodowej https://polona.pl/ przygotowane zostały kolekcje tematyczne zawierające lektury, zarówno obowiązkowe jak i uzupełniające, znajdujące się w domenie publicznej. Szczegółowa informacja dostępna jest także na stronie internetowej Ministerstwa Edukacji i Nauki
https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/cyfrowa-biblioteka-dla-uczniow-i-studentow
Z jednej strony dobrze znane słowa Heraklita z Efezu - nie wchodzi się dwa razy do tej samej rzeki - wskazują, że na świecie nie ma nic stałego. Wszystko przemija, zmienia się, płynie (panta rhei). Myśląc o tym, grecki filozof wskazał, że woda w rzece, do której weszliśmy po raz pierwszy, dawno odpłynęła, a woda w rzece, do której wejdziemy po raz drugi, jest już inna. Z drugiej strony niezmienne prawa natury oraz zbliżone wzorce ludzkich zachowań sprawiają, że są sprawy, których można się spodziewać i które lubią się powtarzać.
Każde zdarzenie ma swoje korzenie w przeszłości. Nigdy nie jest to kwestia jednej przyczyny, ale wielu mniejszych zdarzeń, które przeplatając się ze sobą, powodują określone skutki. Ta zasada odnosi się w równym stopniu do małych spraw codziennych i do wielkich wydarzeń na skalę światową. Przykładem może być II wojna światowa, ale również pandemia Covid-19, która obecnie dyktuje nowe warunki życia wszystkim ludziom na świecie. Próbując wykorzystać znajomość tych podstawowych zasad do prognozowania przyszłości, należy skupić się przede wszystkim na wzorcu, który buduje przyczyny zdarzeń. Pisarz i filozof Zat Rana, rozważając kwestie korelacji natury człowieka z biegiem historii, podkreśla, że możemy nie wiedzieć lub nie rozumieć, co konkretnie się przydarzy, ale przy odpowiedniej analizie wydarzeń i ich splotów zaczniemy dostrzegać znaki ostrzegawcze. Podobnie, gdy słysząc grzmot, nastawiamy się na nadejście burzy. Te interesujące refleksje autor rozwija na łamach magazynu Wszystko Co Najważniejsze.
Zachęcam do lektury
nauczyciel bibliotekarz
Szanowni Państwo, Drodzy Rodzice,
szczególnie teraz w okresie pracy i nauki zdalnej niejednokrotnie każdy z Nas zadaje sobie następujące pytania: Czy moje dziecko jest uzależnione od urządzeń elektronicznych? Co w dobie nauki i pracy online jest normą, a co zaburzeniem? Kiedy powinniśmy się martwić? Co na temat korzystania z technologii przez dzieci i młodzież mówią statystyki?
Zapraszam do zapoznania się z wynikami badań.
Z poważaniem,
nauczyciel bibliotekarz