Szkoła Podstawowa nr 4 w Czeladzi
Data wytworzenia: | 2022-01-08 14:00:25 |
---|---|
Redaktor: | Spyrka Agnieszka |
Opis: | Dodanie strony |
Witam serdecznie!
W związku z prowadzeniem kształcenia na odległość, poniżej zamieszczam materiały pomocnicze dla młodszych i starszych, które w kreatywny sposób pomogą w ćwiczeniu ogólnorozwojowym.
Życzę Wam Drodzy rodzice i dzieci zdrówka, energii, radości i wytrwałości.
Jestem dostępna dla Was na e-dzienniku oraz pod numerem telefonu 32 265 10 62.
Pozdrawiam Aleksandra Brych
Każdy z Rodziców lub uczniów może porozmawiać bezpośrednio z pracownikiem Poradni pod nr tel: (32) 267-44-01 lub 507096131
Opracowania skierowane do rodziców:
https://www.youtube.com/watch?v=T2jKALI0v_A
https://www.wykop.pl/link/5413137/bajka-o-wirusie-bajka-o-koronawirusie-zostanwdomu/
https://bit.ly/artyscidladziecikoronawirus
https://dziecisawazne.pl/wychowanie/
Zachęcam do wykonywania ćwiczeń, zadań, zabaw. Ćwiczenia dla młodszych i starszych.
Drodzy rodzice przed opowiadaniem bajki wprowadźcie dziecko w stan rozluźnienia, mówiąc: teraz posłuchamy bajeczki, usiądź wygodnie, jeszcze wygodniej, posłuchaj swego oddechu, możesz przymknąć oczy, wszystkie dźwięki oddalają się. Osoba opowiadająca bajkę relaksacyjną sama musi być odprężona, nie może odczuwać napięcia. Musi wyrównać swój oddech i rytmicznie, cichym głosem podawać tekst. Przerwy powinny być tak długie, jak wypowiadana myśl.
Mały kotek samotnie wracał ze szkoły. Ciągnął łapkę za łapką wolno, jakby ospale. Był smutny, nic go nie cieszyło, czuł się bardzo nieswojo. Niechętnie prychał na inne przechodzące obok zwierzęta. Nagle nadleciał malutki motylek i nad samym nosem kotka zrobił okrążenia, jedno, drugie, trzecie. Chyba mi się przygląda - pomyślał kotek i łapką próbował odgonić motylka. Ale ten wcale nie odlatywał, tylko krążył, krążył i jak samolot kreślił znaki w powietrzu. Kotek patrzył i patrzył, jak zaczarowany, w piękny lot motyla. A ten wzbił się wyżej, jakby chciał dolecieć do słońca, i nagle znikł mu z oczu za wysokim ogrodzeniem. Zaciekawiony kotek zbliżył się do płotu, wdrapał się po deskach i znalazł się w ogrodzie. Rozejrzał się dookoła. Było tam tak pięknie, rosły wysokie owocowe drzewa sięgające koronami do nieba, a małe krzaczki, jakby przy nich przycupnięte, trzymały się ich jak maminej spódnicy. Rosły też kolorowe kwiaty, które jak dywan pokrywały cały ogród. Kotek poczuł zapach ziemi, kwiatów, krzewów i drzew. Pociągnął mocno noskiem i zapach jak fala, jakby ramionami, objął go. Kotek położył się na trawie i oddychał miarowo, równo i spokojnie. Przetarł oczy, podłożył łapki pod głowę, wyciągnął całe ciałko, było mu bardzo wygodnie. Leżał teraz i odpoczywał. Poczuł senność. Słonko wysyłało swe promyki na ziemię, by pogłaskały każdy kwiatek, każdy listek i każdą roślinkę. Kotek poczuł przyjemny dotyk ciepłych promieni. Zamknął oczy. A promyczki jeden po drugim głaskały go, przyjemnie ogrzewając. Po chwili pojawił się delikatny wiaterek, który kołysał listki i gałęzie, jakby do snu. Pochylił się nad kotkiem i też go kołysał, trzymając w swoich ramionach. Kotek poczuł, jak wiaterek przesuwając się teraz po nim od głowy do łap, do pazurków samych, z wolna uwalnia go od smutków, i jeszcze raz, i jeszcze delikatnie przesuwając się od głowy w dół ciałka, zabiera z sobą całe niezadowolenie. Kotek poczuł się tak dobrze, poczuł się spokojny, jakby obmyty ze wszystkich swoich dużych i małych zmartwień. Otworzył wolno oczka i popatrzył na chmurki, które płynęły po niebie, nie spiesząc się, leniwie, nie przeganiając się, zgodnie. Płynęły i płynęły, a wiatr wolno je popychał. Kotkowi było tak dobrze. Nagle jedna mała kropelka spadła mu na nos. Co to ? - zdziwił się. Rozejrzał się dookoła i zobaczył, jak kwiatki wyciągają swoje małe główki do kropli deszczu, zupełnie jak on pyszczek do miseczki z mlekiem. Usiadł na trawie. Przeciągnął się. Kropelki deszczu wolno, lecz miarowo spadały na spragnione roślinki. Wraz z tym delikatnym deszczem wróciła mu siła. Wstał, otrząsnął futerko, uśmiechnął się do siebie zadowolony. Pora iść do domu - pomyślał. Ale dziwną przeżyłem przygodę w tym ogrodzie, gdzie przyprowadził mnie motylek. Wrócę tu jeszcze - obiecał sobie - tu jest tak pięknie i spokojnie. Wyprężył się do skoku i jednym zamachem przeskoczył płot. Radośnie machając ogonem, wracał do domu.
Żonglowanie: wystarczą dwie lub trzy piłeczki (zamiast piłek mogą być zwinięte w kłębek skarpetki lub woreczki z grochem), by móc bardzo efektywnie trenować zarówno wzrok (widzenie peryferyjne), jak i umysł. Przerzucając piłeczki nasze półkule współpracują i synchronizują swoją pracę, co w efekcie przyczynia się do budowy nowych połączeń między nimi, a to, jak już wiemy, w sposób naturalny wspomaga jakość pracy mózgu.
Wymyślane historyjki - osoba dorosła rozpoczyna opowiadanie bajki jednym zdaniem. Kolejne zdanie dopowiada dziecko. Ważne, żeby każde następne zdanie było kontynuacją poprzedniego, aby historyjka była spójna. Żeby było ciekawiej, bajkę możemy rysować w trakcie opowiadania. Dziecko będzie bardziej skupione i zaciekawione grą.
Zapamiętywanie - podajemy dziecku listę 10 rzeczowników i polecamy, by z naszej listy zapamiętało wszystkie pojazdy/owoce/kolory itp. Takie ćwiczenie doskonale kształtuje również pamięć słuchową dziecka oraz umiejętność kategoryzacji.
"Detektyw" - ćwiczenie, w którym musimy przygotować obrazek lub zdjęcie i kilka pytań do niego (np. do zdjęcia zrobionego w restauracji możemy podać pytania: ile jest stolików w restauracji na zdjęciu, ile osób na zdjęciu ma brązowe włosy itp.). Dziecko przygląda się zdjęciu przez minutę i stara się zapamiętać jak najwięcej szczegółów, następnie odwracamy obrazek i zadajemy pytania.
Wszelkie gry: planszowe, karciane, szachy, warcaby - jak najbardziej wskazane. Rozwijają dzieci w wielu aspektach, są doskonałym ćwiczeniem pamięci i koncentracji. Pobudzają wyobraźnię dzieci, koordynację wzrokowo - ruchową, myślenie, wzbogacają słownictwo.
Szanowni Państwo!
Miło nam poinformować, że ruszył program wsparcia psychologiczno-pedagogicznego dla uczniów, rodziców
i nauczycieli finansowany ze środków Ministerstwa Edukacji i Nauki.
Głównym zadaniem programu jest zorganizowanie podstawowej formy wsparcia dla osób poszukujących informacji na temat dobrostanu psychicznego po pandemii.
Link do strony: Internetowej Platformy Specjalistyczno-Doradczej
Wszystkie szkolenia i konsultacje w ramach poradnictwa są online i bezpłatne. W każdym tygodniu będzie poszerzana oferta szkoleń i dostępnych specjalistów.
Na stronie jest dyżur osób służących informacją na temat programu i platformy (w tym wspieranie w procedurze logowania, zapisu na szkolenia oraz nawigacji po stronie).
Aktualnie w ofercie jest kilkadziesiąt szkoleń z następujących obszarów:
• Budowania wspierających relacji z dziećmi
• Wzmacnianie odporności psychicznej
• Wykorzystania relacji socjoterapeutycznej w codziennej pracy wychowawczej
• Komunikacji empatycznej opartej o porozumienie bez przemocy,
• Rozwiązywania sytuacji konfliktowych
• Radzenia sobie z trudnymi emocjami jak złość, wstyd, poczucie winy,
Zachęcamy Państwa do skorzystania z możliwości jakie daje Platforma Specjalostyczno-Doradcza.
Szanowni Rodzice, Drodzy Uczniowie,
W razie sytuacji wymagających pomocy i wsparcia ze strony pedagoga szkolnego, zapraszam do kontaktu osobistego w siedzibie S.P. 4 w Czeladzi, w każdy wtorek od 9.00-13.00, lub telefonicznego pod numer 32 265 10 62.
W pozostałe dni tzn. środa i czwartek zapraszam do kontaktu mailowego na adres . oraz za pomocą dziennika elektronicznego.
Z pozdrowieniami
Dorota Pajor- pedagog szkolny
Szanowni Państwo,
Centrum Wsparcia Psychologiczno-Terapeutycznego Po Skrzydła mieszczącego się w budynku Kuratorium Oświaty w Sosnowcu przy ulicy Krzywa 2 to nowo powstała placówka, która zajmuje się opieką psychologiczną dzieci już od 2 roku życia, młodzieży oraz ich rodziców. Nasi specjaliści dbają o to, aby pomoc została odpowiednio dobrana do problematyki, z jaką zmaga się dziecko. Dodatkowo zapewniamy wsparcie opiekuna terapii, który odpowie na wszelkie pytania. Psycholodzy, psychoterapeuci, pedagodzy i psychiatrzy pomogą w takich trudnościach jak:
- trudności w relacjach rówieśniczych
- trudności emocjonalne
- autoagresja
- całościowe zaburzenia rozwoju
- uzależnienie (w szczególności: od telefonu, komputera)
- trudności w nauce
- wysoka wrażliwość
- depresja
- zaburzenia lękowe
Nasza oferta:
- Konsultacje psychologiczne dla dzieci i młodzieży
- Konsultacje psychologiczne dla rodziców i opiekunów
- Psychoterapia dzieci i młodzieży
- Psychoterapia rodzin
- Terapia dzieci z Autyzmem i Zespołem Aspergera
- Praca z młodzieżą z uzależnieniami behawioralnymi
- Terapia pedagogiczna dla dzieci
- Terapia ręki dla dzieci
- Wsparcie i poradnictwo psychologiczne
- Szkolenia i warsztaty psychoedukacyjne, w tym: szkolenia z
zapobiegania zaburzeniom depresyjnym oraz zachowaniom samobójczym dzieci i młodzieży.
Oferujemy także superwizję dla pedagogów, nauczycieli i innych specjalistów, którzy pracują z dziećmi i młodzieżą, przejawiającą trudne zachowania. Prowadzimy także szkolenia dla nauczycieli, z zakresu rozpoznawania symptomów depresji u dzieci i młodzieży oraz zapobieganie samobójstwom i samookaleczaniu. Zapraszamy do udziału w szkoleniu “Dół czy już depresja?”, które prowadzi założycielka Fundacji Po Skrzydła -Żaneta Rachwaniec. Superwizja natomiast składa się z cyklicznych grupowych spotkań. Podczas spotkań pedagodzy mogą podzielić się odczuwanymi dylematami w pracy z dziećmi, ich rodzinami oraz opiekunami prawnymi oraz uzyskać wsparcie merytoryczne i psychologiczne. Na spotkaniach będą poruszane kwestie:
- Funkcjonowanie grupy rówieśniczej
- Role społeczne w grupie
- Etapy rozwoju społeczno- emocjonalnego dziecka
- Wpływ środowiska na zachowanie dzieci
- Style wychowania
- Komunikacja z rodzicem
- Metody pracy z grupą
Każdy uczestnik naszych szkoleń i superwizji otrzymuje certyfikat potwierdzający uczestnictwo.
Centrum Wsparcia Psychologiczno-Terapeutycznego Po Skrzydła opiera się na założeniu, że wszyscy jesteśmy równi, darzymy się wzajemnym szacunkiem i akceptacją. Nadrzędną wartością jest dla nas dobro drugiego człowieka. To miejsce w którym dzieci, młodzież, rodzice i opiekunowie mogą poczuć się komfortowo i bezpiecznie. Zapraszamy do współpracy.
Z wyrazami szacunku,
Zespół Centrum Wsparcia Psychologiczno-Terapeutycznego
Ul. Krzywa 2, 41-200 Sosnowiec
Telefon kontaktowy: 511 022 608
https://drive.google.com/file/d/10SeOaN9z3z6Ohyaq-FSQn6DMYnfjnv4i/view?usp=sharing
Wraz z wiekiem zmienia się rozumienie tego pojęcia:
-Dzieci nabywają umiejętności, dzięki którym coraz rzadziej ich kłamstwo wychodzi na jaw.
-Zmieniają się również ich moralne i społeczne osądy.
-Pod wpływem czasu ulegają zmianie również motywy, którymi dzieci kierują się ukrywając prawdę przed dorosłymi.
Jeśli jesteście ciekawi co się za tym kryje poczytajcie …
UNIKNIĘCIE KARY
Dzieci kłamią, bo mają świadomość tego, że jeśli prawda wyszłaby na jaw, mogłyby zostać ukarane. To rodzic powinien pokazać dziecku, że ważniejsze jest dla niego poznanie prawdy, nawet najstraszniejszej i rozmowa z dzieckiem o konsekwencjach, niż pielęgnowanie w nim postawy ukrywania.
UZYSKANIE CZEGOŚ CZEGO INACZEJ SIĘ UZYSKAĆ NIE DA
Dziecko wie, że rodzic na coś nie wyraził zgody, ale w tajemnicy przed nim postępuje wbrew jego woli.
CHRONIENIE PRZYJACIÓŁ PRZED KŁOPOTAMI
Sytuacja zaczyna mieć miejsce w przypadku dzieci starszych, nastolatków, które mają już poczucie konsekwencji swoich działań. Np. nastolatka chroni swoją przyjaciółkę przed tym, żeby się nie wydało, że zamiast nocować u koleżanki poszła do kina ze swoim chłopakiem.
CHRONIENIE SIEBIE LUB KOGOŚ PRZED KRZYWDĄ
Tak się dzieje gdy np. nastolatek świadomie bierze winę za jakieś przewinienie na siebie, żeby jego przyjaciel czy przyjaciółka nie musiała ponosić konsekwencji, bo np. jego/jej rodzice są bardziej surowi.
POZYSKANIE PODZIWU LUB ZAINTERESOWANIA ZE STRONY INNYCH
Nastolatki bardzo często chcąc wzbudzić podziw, szacunek, akceptację w swojej grupie rówieśniczej, opowiadają o sobie często koloryzując i dopowiadając rzeczy, które nie są prawdziwe.
UTRZYMANIE SWOJEJ PRYWATNOŚCI
Nastolatki bardzo często nie wtajemniczają rodziców w swoje prywatne sprawy, relacje, związki. Nie opowiadają o nich celowo ze szczegółami, aby zachować swoją prywatność, nie zostać narażonym na kpinę, poczucie wstydu, np. w związku z tym, że od dłuższego czasu podkochują się w koleżance z klasy, o której zawsze opowiadali niepochlebnie.
opracowanie tekstu na podstawie P.Ekman
"Dlaczego dzieci kłamią?"
Wielokrotnie na zajęciach w szkole, czy zebraniach z Rodzicami poruszaliśmy temat zdrowego korzystania z urządzeń typu komputer, telefon czy tablet.
Cały czas ten temat jest aktualny, tym bardziej w czasie zdalnego nauczania, które ponownie zostało nam przedłużone, myślę, że ku rozczarowaniu dzieci, a tym bardziej Rodziców. Musimy ten czas przetrwać i wspólnie pomóc dzieciom wyznaczyć granice, jeśli chodzi o ilość czasu spędzanego przed ekranem. Najlepsze zdalne nauczanie nie zastąpi nam normalnego funkcjonowania szkoły.
Zachęcam do obejrzenia krótkiego spotu, najlepiej wspólnie z dzieckiem, to tylko 3 minuty, ale warto! (link poniżej)
Wychowujemy pokolenie dzieci urodzonych w epoce urządzeń ekranowych i nowych technologii. Ponad 40 proc. rocznych i dwuletnich dzieci korzysta z tabletów lub smartfonów, a niemal co trzecie dziecko w tym wieku korzysta z tych urządzeń codziennie lub prawie codziennie. Ekrany dają wiele możliwości i mogą pozytywnie stymulować mózg, ale używane ponad miarę mogą negatywnie wpływać na rozwój i zdrowie dziecka oraz relacje rodzinne.
Mózg dziecka to niezwykle plastyczny organ, wysoce podatny i wrażliwy na warunki zewnętrzne. Do prawidłowego i harmonijnego rozwoju potrzebuje doświadczeń bogatych w różne bodźce, bliskości i uwagi dorosłych oraz możliwości poznawania świata wszystkimi zmysłami.
Dlatego niezwykle ważne jest, aby dziecko miało szansę swobodnego odkrywania otoczenia.
Ograniczanie pola działania dziecka, rekompensowanie dziecku braku rodzicielskiej uwagi przez udostępnianie ekranów i brak uwagi na jego potrzeby może mieć negatywny wpływ na rozwój struktur neuronowych jego mózgu.
Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę rozpoczęła kampanię "Zadbaj o dziecięcy mózg", której celem jest zwrócenie uwagi rodziców na potrzebę zachowania równowagi w korzystaniu z urządzeń ekranowych przez dzieci oraz uważnego towarzyszenia dziecku i spędzania z nim czasu bez zbędnych rozpraszaczy w postaci ekranów.
Fundacja proponuje rodzicom wprowadzenie do codziennego życia tzw. Domowych Zasad Ekranowych, czyli zbioru reguł dotyczących sposobów i czasu korzystania z ekranów. Zasady pomagają zadbać o prawidłowy rozwój mózgu dziecka, uczą uważności i równowagi między aktywnościami online i offline oraz mogą pozytywnie wpłynąć na relacje rodzinne.
Główny bohater filmu, czyli dziecko, jest jednocześnie personifikacją mózgu.
"Chcieliśmy w emocjonalny sposób pokazać mechanizm budowania swoistej zależności pomiędzy urządzeniami ekranowymi, a dziećmi i uwrażliwić rodziców na to, co się dzieje, kiedy pozwolimy, żeby ekrany zdominowały życie dziecka kosztem relacji rodzinnych" - mówi Łukasz Wojtasik z Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę.
Puenta filmu pokazuje, co każdy rodzic powinien zrobić i na co zwrócić uwagę, aby jego dziecko nie wpadło w pułapkę nadmiernego korzystania z ekranów.
"Pokazujemy, że ekrany nie są złe, ale zbyt wcześnie udostępniane dzieciom i wykorzystywane bez umiaru mogą być zagrożeniem dla ich rozwoju i zdrowia" - dodaje Wojtasik.
Nie nadmiar, a umiar. Szczególnie w czasie pandemii, kiedy wiele aktywności przenosi się do internetu, warto dbać o zdrową równowagę w używaniu technologii. Oby ta kampania pomogła nam zatrzymać się na chwilę refleksji, przyjrzeć się naszym nawykom, rozmawiać o cyfrowych aktywnościach w rodzinie.
Jej przekaz zachęca nie tylko do ustalania zasad i granic, ale po prostu wzajemnej uważności na to, kiedy technologie są niezbędne, kiedy wzbogacające,a kiedy warto odłożyć smartfony
Oto link do filmu, to tylko 3 minuty! tytuł "Zadbaj o dziecięcy mózg"
https://www.youtube.com/watch?v=reBzTX6UO5E
Pedagog szkolny
Dorota Pajor