Szkoła Podstawowa nr 4 w Czeladzi
Data wytworzenia: | 2020-09-19 14:10:02 |
---|---|
Redaktor: | Spyrka Agnieszka |
Opis: | Dodanie strony |
Udział nauczycieli i uczniów Gimnazjum nr 2 w Czeladzi w programie COMENIUS umożliwił nam wyjazd do Finlandii, poznanie tego skandynawskiego kraju, a zwłaszcza systemu edukacyjnego, znacznie różniącego się od polskich realiów. Szkoła partnerska JARVENPERON KOULU - Espoon Kaupunki ( z którą w grupie 7 szkół realizujemy od dwóch lat projekt dot. CYBERPRZEMOCY ) zlokalizowana jest na przedmieściach Helsinek. Było nam niezwykle miło zobaczyć zdjęcia z Polski, a zwłaszcza z Czeladzi na szkolnej tablicy Comeniusa.
Podczas kilkudniowej wizyty odwiedziliśmy kilka placówek oświatowych, uczestnicząc w zajęciach i obserwując życie codzienne fińskiej szkoły, którą podobnie jak rodzinę, charakteryzuje planowanie, a zwłaszcza odpowiedź na pytanie - co będę robić jutro, co powinienem wiedzieć za rok...Finowie nie budują swego świata na zasadzie „żyję dniem dzisiejszym”, dlatego także dzieci przyzwyczaja się do stawiania sobie konkretnych celów - od prostych do bardziej złożonych. Takie podejście jest nie tylko kształtowaniem charakteru, lecz także uzmysłowieniem własnych możliwości. Uczniowie w Finlandii wydają się jedynymi na świecie, którzy nie tylko osiągają świetne wyniki w nauce, ale również lubią chodzić do szkoły.
Edukacja szkolna jest podzielona na dwa etapy - szkołę podstawową i średnią - które są obowiązkowe dla wszystkich. Państwo gwarantuje bezpłatną edukację, w tym nauczanie, podręczniki, zeszyty, podstawowe materiały kancelaryjne oraz wyżywienie w szkole. W fińskich szkołach duży nacisk kładzie się na naukę języków: fińskiego oraz drugiego - urzędowego, czyli - szwedzkiego. Ponadto znaczna część lekcji to zajęcia praktyczne: gotowanie, szycie, majsterkowanie, robótki ręczne. Większość placówek edukacyjnych jest państwowa, lecz nawet prywatne nie mogą pobierać opłat od uczniów.
Wszystkie szkoły przystosowane są dla osób niepełnosprawnych, które mają zapewnioną fachową opiekę i wszelaką pomoc. W stołówkach szkolnych, w formie szwedzkiego stołu, żywią się zarówno uczniowie jaki nauczyciele. Wszyscy mają te same dania, każdy nakłada co chce i ile chce. Uczniowie jak i nauczyciele sprzątają po sobie w klasach i na stołówkach.
W szkole obowiązuje strój swobodny. W klasach I-II duża część uczniów chodzi jedynie w skarpetkach. Większość budynków szkolnych ma wspaniałą architekturę, sprzyjającą nauce. Ławki są jednoosobowe, meble funkcjonalne, sale przestronne i ciche. Ogromne wrażenie na wszystkich uczestnikach wizyty roboczej zrobiło wyposażenie fińskich szkół, zwłaszcza w komputery, laptopy, tablice multimedialne i wszelkiego typu sprzęt elektroniczny.
Cały proces kształcenia opiera się na zasadzie „poszukiwania wiedzy”. Fińscy nauczyciele stymulują uczniów do poszukiwania materiałów w bazie internetowej, czy bibliotecznej. Nieodzownym elementem fińskiej ulicy i szkoły jest telefon lub smartfon w ręku ( najczęściej )firmy NOKIA. Internet ( oczywiście bezpłatny ) dostępny jest wszędzie, podobno nawet …w lesie.
Podczas naszego pobytu zwiedziliśmy siedzibę NOKII, położoną na obszarze nowoczesnej technopolii, a jednocześnie zlokalizowaną w bezpośrednim sąsiedztwie pięknych, naturalnych krajobrazów obfitujących w lasy, jeziora i oświetlone cudownie zachodzącym słońcem.
Smakowaliśmy pieczeni z renifera z borówkami, suszonego dorsza i kalakukko. Niestety nie spotkaliśmy żywych reniferów, elfów, ani też św. Mikołaja.
Udział nauczycieli i uczniów Gimnazjum nr 2 w Czeladzi w programie COMENIUS umożliwił nam wyjazd do Finlandii, poznanie tego skandynawskiego kraju, a zwłaszcza systemu edukacyjnego, znacznie różniącego się od polskich realiów. Szkoła partnerska JARVENPERON KOULU - Espoon Kaupunki ( z którą w grupie 7 szkół realizujemy od dwóch lat projekt dot. CYBERPRZEMOCY ) zlokalizowana jest na przedmieściach Helsinek. Było nam niezwykle miło zobaczyć zdjęcia z Polski, a zwłaszcza z Czeladzi na szkolnej tablicy Comeniusa.
Podczas kilkudniowej wizyty odwiedziliśmy kilka placówek oświatowych, uczestnicząc w zajęciach i obserwując życie codzienne fińskiej szkoły, którą podobnie jak rodzinę, charakteryzuje planowanie, a zwłaszcza odpowiedź na pytanie - co będę robić jutro, co powinienem wiedzieć za rok...Finowie nie budują swego świata na zasadzie „żyję dniem dzisiejszym”, dlatego także dzieci przyzwyczaja się do stawiania sobie konkretnych celów - od prostych do bardziej złożonych. Takie podejście jest nie tylko kształtowaniem charakteru, lecz także uzmysłowieniem własnych możliwości. Uczniowie w Finlandii wydają się jedynymi na świecie, którzy nie tylko osiągają świetne wyniki w nauce, ale również lubią chodzić do szkoły.
Edukacja szkolna jest podzielona na dwa etapy - szkołę podstawową i średnią - które są obowiązkowe dla wszystkich. Państwo gwarantuje bezpłatną edukację, w tym nauczanie, podręczniki, zeszyty, podstawowe materiały kancelaryjne oraz wyżywienie w szkole. W fińskich szkołach duży nacisk kładzie się na naukę języków: fińskiego oraz drugiego - urzędowego, czyli - szwedzkiego. Ponadto znaczna część lekcji to zajęcia praktyczne: gotowanie, szycie, majsterkowanie, robótki ręczne. Większość placówek edukacyjnych jest państwowa, lecz nawet prywatne nie mogą pobierać opłat od uczniów.
Wszystkie szkoły przystosowane są dla osób niepełnosprawnych, które mają zapewnioną fachową opiekę i wszelaką pomoc. W stołówkach szkolnych, w formie szwedzkiego stołu, żywią się zarówno uczniowie jaki nauczyciele. Wszyscy mają te same dania, każdy nakłada co chce i ile chce. Uczniowie jak i nauczyciele sprzątają po sobie w klasach i na stołówkach.
W szkole obowiązuje strój swobodny. W klasach I-II duża część uczniów chodzi jedynie w skarpetkach. Większość budynków szkolnych ma wspaniałą architekturę, sprzyjającą nauce. Ławki są jednoosobowe, meble funkcjonalne, sale przestronne i ciche. Ogromne wrażenie na wszystkich uczestnikach wizyty roboczej zrobiło wyposażenie fińskich szkół, zwłaszcza w komputery, laptopy, tablice multimedialne i wszelkiego typu sprzęt elektroniczny.
Cały proces kształcenia opiera się na zasadzie „poszukiwania wiedzy”. Fińscy nauczyciele stymulują uczniów do poszukiwania materiałów w bazie internetowej, czy bibliotecznej. Nieodzownym elementem fińskiej ulicy i szkoły jest telefon lub smartfon w ręku ( najczęściej )firmy NOKIA. Internet ( oczywiście bezpłatny ) dostępny jest wszędzie, podobno nawet …w lesie.
Podczas naszego pobytu zwiedziliśmy siedzibę NOKII, położoną na obszarze nowoczesnej technopolii, a jednocześnie zlokalizowaną w bezpośrednim sąsiedztwie pięknych, naturalnych krajobrazów obfitujących w lasy, jeziora i oświetlone cudownie zachodzącym słońcem.
Smakowaliśmy pieczeni z renifera z borówkami, suszonego dorsza i kalakukko. Niestety nie spotkaliśmy żywych reniferów, elfów, ani też św. Mikołaja.