Biblioteka
Cyfrowa biblioteka dla uczniów
Szanowni Państwo, Drodzy Rodzice i Drodzy Uczniowie,
Biblioteka Narodowa zakończyła prace związane z realizacją Priorytetu 4 Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa. W ramach prac, realizując postulaty Ministerstwa Edukacji i Nauki, w cyfrowej Bibliotece Narodowej https://polona.pl/ przygotowane zostały kolekcje tematyczne zawierające lektury, zarówno obowiązkowe jak i uzupełniające, znajdujące się w domenie publicznej. Szczegółowa informacja dostępna jest także na stronie internetowej Ministerstwa Edukacji i Nauki
https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/cyfrowa-biblioteka-dla-uczniow-i-studentow
O przewidywaniu przyszłości w świecie pełnym niepewności
Mówi się, że historia lubi się powtarzać. Szukając większej precyzji, należałoby raczej powiedzieć, że zmieniający się ludzie i czasy czynią to niemożliwym. Jednak mimo różnic podobieństwa są bardzo wyraźne.
Z jednej strony dobrze znane słowa Heraklita z Efezu - nie wchodzi się dwa razy do tej samej rzeki - wskazują, że na świecie nie ma nic stałego. Wszystko przemija, zmienia się, płynie (panta rhei). Myśląc o tym, grecki filozof wskazał, że woda w rzece, do której weszliśmy po raz pierwszy, dawno odpłynęła, a woda w rzece, do której wejdziemy po raz drugi, jest już inna. Z drugiej strony niezmienne prawa natury oraz zbliżone wzorce ludzkich zachowań sprawiają, że są sprawy, których można się spodziewać i które lubią się powtarzać.
Każde zdarzenie ma swoje korzenie w przeszłości. Nigdy nie jest to kwestia jednej przyczyny, ale wielu mniejszych zdarzeń, które przeplatając się ze sobą, powodują określone skutki. Ta zasada odnosi się w równym stopniu do małych spraw codziennych i do wielkich wydarzeń na skalę światową. Przykładem może być II wojna światowa, ale również pandemia Covid-19, która obecnie dyktuje nowe warunki życia wszystkim ludziom na świecie. Próbując wykorzystać znajomość tych podstawowych zasad do prognozowania przyszłości, należy skupić się przede wszystkim na wzorcu, który buduje przyczyny zdarzeń. Pisarz i filozof Zat Rana, rozważając kwestie korelacji natury człowieka z biegiem historii, podkreśla, że możemy nie wiedzieć lub nie rozumieć, co konkretnie się przydarzy, ale przy odpowiedniej analizie wydarzeń i ich splotów zaczniemy dostrzegać znaki ostrzegawcze. Podobnie, gdy słysząc grzmot, nastawiamy się na nadejście burzy. Te interesujące refleksje autor rozwija na łamach magazynu Wszystko Co Najważniejsze.
Zachęcam do lektury
nauczyciel bibliotekarz
Smog informacyjny
Z powodu sytuacji na świecie pojawiło się w mediach nowe zjawisko, do tej pory niezaobserwowane w takiej skali. Problem smogu informacyjnego spotęgowanego fake newsami osiągnął taką skalę, że został nazwany infodemią. I mamy się czym niepokoić w trosce o zdrowie nasze i innych, które dotyczy innego wirusa, niż koronawirus.
Umiejętność dokonywania oceny wiarygodności źródła internetowego jest niezwykle istotna. W czasie, gdy większość aktywności przeniosła się do sieci, wydaje się to kompetencją kluczową.
Dezinformacja stała się problemem na tyle nasilonym, że specjalne agencje informacyjne obrały sobie za cel walkę z tym procesem - starają się usuwać fałszywe treści. Ważne jest, aby nie stać się ogniwem w łańcuchu infodemii i nie powielać niesprawdzonych newsów. Jak selekcjonować informacje i uchronić się przed zalewem fałszywych treści, wyjaśnia na łamach portalu Wszystko Co Najważniejsze Wojciech Surmacz, prezes Polskiej Agencji Prasowej. Zachęcam do lektury tych wskazówek, które mogą Nam pomóc w spłaszczeniu krzywej infodemii. Poniżej zamieszczam link odwołujący do w/w lektury:
Jak uczniowie korzystają z technologii?
Szanowni Państwo, Drodzy Rodzice,
szczególnie teraz w okresie pracy i nauki zdalnej niejednokrotnie każdy z Nas zadaje sobie następujące pytania: Czy moje dziecko jest uzależnione od urządzeń elektronicznych? Co w dobie nauki i pracy online jest normą, a co zaburzeniem? Kiedy powinniśmy się martwić? Co na temat korzystania z technologii przez dzieci i młodzież mówią statystyki?
Zapraszam do zapoznania się z wynikami badań.
Z poważaniem,
nauczyciel bibliotekarz