Strona główna/Rodzice/Uczniowie/WOJEWÓDZKIE KONKURSY PRZEDMIOTOWE KO 2025/2026

Konkursy Przedmiotowe organizowane przez Śląskiego Kuratora Oświaty w roku szkolnym 2025/2026

  1. Wojewódzkie Konkursy Przedmiotowe są organizowane dla wszystkich uczniów szkół podstawowych klas IV-VIII z terenu województwa śląskiego.
  2. Udział w konkursie jest dobrowolny.
  3. Wszyscy uczniowie uczestniczą w konkursie na jednolitych zasadach.
  4. Kryteria kwalifikacji uczestników do poszczególnych stopni konkursu dla uczniów szkół podstawowych:

1) do pierwszego stopnia przystępują uczniowie na zasadzie dobrowolności,

2) do drugiego stopnia kwalifikują się uczniowie, którzy na pierwszym stopniu uzyskali co najmniej 80% punktów możliwych do zdobycia,

3) do trzeciego stopnia kwalifikują się uczestnicy stopnia drugiego, którzy na tym stopniu uzyskali co najmniej 85% punktów możliwych do zdobycia.

  1. Uczestnicy trzeciego stopnia mogą uzyskać tytuł laureata lub finalisty:

          1) laureatami zostają uczestnicy, którzy uzyskali co najmniej 90% punktów możliwych
              do zdobycia,
          2) finalistami zostają pozostali uczestnicy zakwalifikowani do trzeciego stopnia,
              którzy uzyskali co najmniej 50% punktów możliwych do zdobycia

Wojewódzkie Konkursy Przedmiotowe dla uczniów szkół podstawowych organizowane przez śląskiego Kuratora Oświaty  obejmują i poszerzają treści podstawy programowej kształcenia ogólnego, a szczegółowy zakres wiedzy i umiejętności wymagany na pierwszym stopniu konkursu ustala szkolna komisja konkursowa.

Uczniowie, którzy są zainteresowani udziałem w Konkursach powinni zapoznać się z opracowanymi zakresami wymagań z poszczególnych przedmiotów

 Zakres materiału na I etap konkusu z każdego przedmiotu przekażą nauczyciele poszczególnych przedmiotów

https://kuratorium.katowice.pl/index.php/category/szkoly-i-organy-prowadzace/konkursy-olimpiady-turnieje/wojewodzkie-konkursy-przedmiotowe-organizowane-przez-slaskiego-kuratora-oswiaty/

Regulamin Wojewódzkich Konkursów Przedmiotowych dla uczniów szkół podstawowych woj. Śląskiego w roku szkolnym 2025/2026 oraz zakres wiedzy i umiejętności oraz wykaz literatury z poszczególnych przedmiotów

https://kuratorium.katowice.pl/index.php/szkoly-i-organy-prowadzace/regulamin-wojewodzkich-konkursow-przedmiotowych-dla-uczniow-szkol-podstawowych-wojewodztwa-slaskiego-w-roku-szkolnym-2025-2026/

Informacje dotyczące organizacji konkursów przedmiotowych dla uczniów szkół podstawowych województwa śląskiego w roku szkolnym 2025/2026

https://kuratorium.katowice.pl/index.php/szkoly-i-organy-prowadzace/informacja-dotyczaca-organizacji-konkursow-przedmiotowych-dla-uczniow-szkol-podstawowych-wojewodztwa-slaskiego-w-roku-szkolnym-2025-2026/

https://kuratorium.katowice.pl/wp-content/uploads/2025/09/informacje-dot.-organizacji-wkp-2025_2026.pdf

Archiwalne arkusze konkursowe Wojewódzkich Konkursów Przedmiotowych

https://kuratorium.katowice.pl/index.php/szkoly-i-organy-prowadzace/archiwalne-arkusze-konkursowe-wojewodzkich-konkursow-przedmiotowych/

 

ZAKRES WYMAGAŃ NA PIERWSZY STOPIEŃ WOJEWÓDZKICH KONKURSÓW PRZEDMIOTOWYCH DLA UCZNIÓW SZKÓŁ PODSTAWOWYCH, ORGANIZOWANYCH PRZEZ ŚLĄSKIEGO KURATORA OŚWIATY

WYMAGANIA- I etap 

JĘZYK POLSKI (02.10.2025r.)

Zakres Treści:

1.Kształcenie literackie i kulturowe.

Uczeń:

1) Określa:

  1. a) tematykę oraz problematykę utworu;
  2. b) nadawcę i odbiorcę (adresata wypowiedzi).

2) Rozróżnia narrację pierwszoosobową i trzecioosobową oraz określa ich funkcje

w utworze.

3) Wyróżnia elementy świata przedstawionego w utworze, w tym: zdarzenia, sytuacje, wątki

(główne, poboczne), postacie (pierwszoplanowe, drugoplanowe, epizodyczne), określa czas

i miejsce przedstawionych zdarzeń.

4) Rozpoznaje fikcję literacką; rozróżnia elementy realistyczne i fantastyczne w utworach.

6) Przedstawia własne rozumienie utworu i uzasadnia przyjęte stanowisko.

8) Objaśnia znaczenia dosłowne i przenośne w tekstach.

9) Rozpoznaje rodzaje literackie, określa ich cechy, przypisuje utwór do rodzaju literackiego.

10)Rozróżnia gatunki epiki, takie jak: powieść, opowiadanie, dziennik, pamiętnik.

13)Analizuje i interpretuje teksty literackie oraz inne teksty kultury, w tym ikoniczne: obraz,

plakat, grafika, fotografia.

15) Rozpoznaje w wypowiedziach związki frazeologiczne pochodzenia mitologicznego, rozumie

ich znaczenie oraz poprawnie stosuje w wypowiedziach.

19)Wskazuje związek treści utworu z tekstem graficznym.

20) Wyodrębnia obrazy poetyckie w utworach lirycznych.

21) Charakteryzuje osobę mówiącą w wierszu (podmiot liryczny), narratora, bohaterów.

22) Rozpoznaje metaforę (ożywienie, uosobienie), porównanie, epitet, wyraz

dźwiękonaśladowczy, powtórzenie, pytanie retoryczne, anaforę, apostrofę i określa ich funkcje.

23) Wskazuje elementy rytmizujące wypowiedź, w tym: wers, rym, strofę, refren.

26) Rozróżnia synonimy, antonimy, homonimy, rozumie ich funkcje w tekście i stosuje

je we własnych wypowiedziach.

  1. Kształcenie językowe.

Uczeń:

1) Rozpoznaje wypowiedzenia oznajmujące, pytające, rozkazujące.

2) Rozpoznaje zdania pojedyncze rozwinięte i nierozwinięte, zdania złożone, równoważniki

zdania, zdania bezpodmiotowe.

3) Buduje wskazane w punktach 1) oraz 2) wypowiedzenia i je przekształca.

4) Rozróżnia zdania złożone współrzędnie i podrzędnie oraz je tworzy.

5) Wskazuje i tworzy różne typy podmiotów i orzeczeń, przydawek, dopełnień

i okoliczników.

6) Rozróżnia odmienne i nieodmienne części mowy i określa ich funkcje składniowe w

wypowiedzeniu.

7) Rozpoznaje formy przypadków, liczby, osoby, czasu, trybu, strony i rodzaju gramatycznego

odmiennych części mowy.

8) Stopniuje przymiotniki i przysłówki.

9) Stosuje poprawne formy gramatyczne wyrazów odmiennych.

10) Odróżnia czasowniki dokonane od niedokonanych, rozpoznaje nieosobowe formy

czasownika (zakończone na -no, -to, bezokoliczniki, konstrukcje z „się”).

12) Poprawnie używa czasowników w trybach: orzekającym, przypuszczającym oraz

rozkazującym.

13) Stosuje konstrukcję stron czynnej oraz biernej czasownika i przekształca czasowniki

ze strony czynnej na bierną i odwrotnie, odpowiednio do celu oraz intencji wypowiedzi.

14) Wskazuje w wyrazie głoski, litery i sylaby.

  1. Tworzenie wypowiedzi.

Uczeń:

1) Tworzy spójne wypowiedzi w następujących formach gatunkowych: opowiadanie (twórcze,

odtwórcze), opis (w tym opis przeżyć wewnętrznych), list prywatny, kartka z dziennika,

zaproszenie.

2) Redaguje wypowiedź w oparciu o podaną lekturę oraz własne doświadczenia czytelnicze.

3) Stosuje odpowiednią dla danej formy gatunkowej kompozycję.

5) Odróżnia argument od przykładu.

6) Funkcjonalnie wykorzystuje środki retoryczne.

7) Wykorzystuje wiedzę o języku w tworzonych wypowiedziach, w tym zasady ortografii.

Lektury:

Lektury:

J.R.R. Tolkien „Hobbit, czyli tam i z powrotem”
 Wybrane mity greckie, np. o Dedalu i Ikarze, o Tezeuszu i Ariadnie, o Prometeuszu, o Syzyfie, o Demeter i Korze, o Heraklesie.

 MATEMATYKA (03.10.2025r.)

Zakres treści:

 Działania na liczbach naturalnych, całkowitych, wymiernych.

  1. Własności liczb naturalnych (cechy podzielności, NWW, NWD).
  2. Obliczenia praktyczne.
  3. Potęgi.
  4. Pierwiastki.
  5. Tworzenie wyrażeń algebraicznych z jedną i wieloma zmiennymi.
  6. Przekształcanie wyrażeń algebraicznych. Sumy algebraiczne i działania na nich.
  7. Obliczenia procentowe.
  8. Równania z jedną niewiadomą. Zadania tekstowe.
  9. Własności figur geometrycznych na płaszczyźnie.
  10. Wielokąty. Pola i obwody wielokątów.
  11.  Geometria przestrzenna - własności. Pola powierzchni i objętość graniastosłupów

 JĘZYK ANGIELSKI (06.10.2025r.)

 Zakres tematyczny:

Człowiek (dane personalne, wygląd zewnętrzny, okresy życia, cechy charakteru, uczucia, emocje, zainteresowania, rzeczy osobiste, umiejętności);

Miejsce zamieszkania (dom i jego okolica, pomieszczenia i wyposażenie domu, opis domu, prace domowe);

Edukacja (szkoła i jej pomieszczenia, przedmioty nauczania, życie szkoły, uczenie się, przybory szkolne, zajęcia pozalekcyjne);

Praca (popularne zawody i związane z nimi czynności i obowiązki, miejsca pracy);

Życie prywatne, członkowie rodziny, koledzy, przyjaciele, czynności życia codziennego, formy spędzania czasu wolnego, określanie czasu, święta i uroczystości, konflikty i problemy);

Żywienie (artykuły spożywcze, lokale gastronomiczne, posiłki i ich przygotowanie, nawyki żywieniowe);

Zakupy i usługi (rodzaje sklepów, towary i ich cechy, sprzedawanie i kupowanie, środki płatnicze, wymiana i zwrot towaru);

Podróżowanie i turystyka (środki transportu, orientacja w terenie, kierunki świata, zwiedzanie, baza noclegowa);

Kultura (święta, obrzędy, tradycje, dziedziny kultury, twórcy i ich dzieła, media);

Sport (dyscypliny sportu, sprzęt sportowy, imprezy sportowe, uprawiania sportu, obiekty sportowe);

Zdrowie (samopoczucie, choroby, ich objawy, leczenie, higiena osobista);

Nauka i technika (korzystanie z podstawowych urządzeń technicznych i technologii informacyjno - komunikacyjnej, odkrycia naukowe, wynalazki);

Świat przyrody (pogoda, rośliny i zwierzęta, krajobraz, pory roku, zagrożenia, ochrona środowiska naturalnego);

Życie społeczne (wydarzenia i zjawiska społeczne).

Kompetencje językowe:

Znajomość środków językowych (leksykalnych, gramatycznych i ortograficznych)

Rozumienie wypowiedzi

Tworzenie wypowiedzi

Reagowanie na wypowiedzi

Przetwarzanie wypowiedzi

Zakres środków gramatycznych:

Przedimek (określony, nieokreślony, zerowy)

Rzeczownik (tworzenie liczby mnogiej regularnej i nieregularnej, rzeczowniki policzalne i niepoliczalne, forma dzierżawcza)

Zaimek (osobowy, dzierżawczy, wskazujący, pytający, nieokreślony)

Przymiotnik (dzierżawczy, stopniowanie przymiotników, użycie so, such, how, too, not enough i what z przymiotnikami, szyk przymiotników w zdaniu, przymiotniki złożone)

Liczebniki główne i porządkowe

Przysłówek (stopniowanie regularne i nieregularne, przysłówek sposobu, stopnia i częstotliwości, miejsce przysłówka w zdaniu, tworzenie przysłówka od przymiotnika)

Przyimek (miejsca, kierunku, odległości, czasu, sposobu, wyrażenie przyimkowe)

Spójnik (and, or, because, if, unless, while, so, before, but, when, although, through, as, however, despite)

Czasownik (bezokoliczniki i formy osobowe, posiłkowe, modalne, regularne i nieregularne, tryb rozkazujący, imiesłów czynny i bierny, Question tags, konstrukcja to be going to do sth, have to, would like to, czasowniki wyrażające uczucia, emocje, upodobania, stany, chęci i czynności, strona bierna, czasowniki złożone)

Składnia:

Zdania oznajmujące, pytające i przeczące,

Użycie czasów: Present Simple, Present Continuous, Past Simple, Past Continuous, Present Perfect Simple, Present Perfect Continuous, Future Simple, Future Continuous, Past Perfect Simple, Past Perfect Continuous)

0, 1 i 2 tryb warunkowy

 JĘZYK NIEMIECKI 30.09.2025r.)

Zakres tematów:

 człowiek (np. dane personalne, okresy życia, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, rzeczy

osobiste, uczucia i emocje, umiejętności i zainteresowania);

  1. miejsce zamieszkania (np. dom i jego okolica, pomieszczenia i wyposażenie domu, prace

domowe);

 3.edukacja (np. szkoła i jej pomieszczenia, przedmioty nauczania, uczenie się, przybory szkolne,

oceny szkolne, życie szkoły, zajęcia pozalekcyjne);

 4.praca (np. popularne zawody i związane z nimi czynności i obowiązki, miejsce pracy, wybór

zawodu);

 5.życie prywatne (np. rodzina, znajomi i przyjaciele, czynności życia codziennego, określanie czasu,

formy spędzania czasu wolnego, święta i uroczystości, styl życia, konflikty i problemy);

  1. żywienie (np. artykuły spożywcze, posiłki i ich przygotowywanie, nawyki żywieniowe, lokale

gastronomiczne);

  1. zakupy i usługi (np. rodzaje sklepów, towary i ich cechy, sprzedawanie i kupowanie, środki

płatnicze, wymiana i zwrot towaru, promocje, korzystanie z usług); 8) podróżowanie i turystyka

(np. środki transportu i korzystanie z nich, orientacja w terenie, baza noclegowa, wycieczki,

zwiedzanie);

  1. kultura (np. dziedziny kultury, twórcy i ich dzieła, uczestnictwo w kulturze, tradycje i zwyczaje,

media);

 9.sport (np. dyscypliny sportu, sprzęt sportowy, obiekty sportowe, imprezy sportowe, uprawianie

sportu);

 10.zdrowie (np. tryb życia, samopoczucie, choroby, ich objawy i leczenie);

  1. nauka i technika (np. odkrycia naukowe, wynalazki, korzystanie z podstawowych urządzeń

technicznych i technologii informacyjno-komunikacyjnych);

  1. świat przyrody (np. pogoda, pory roku, rośliny i zwierzęta, krajobraz, zagrożenie i ochrona

środowiska naturalnego);                                                                                                                                      

13.życie społeczne (np. wydarzenia i zjawiska społeczne).

Kompetencje językowe:

1.Rozumienie tekstu pisanego i słuchanego (teksty informacyjne, opowiadania, krótkie wywiady, ogłoszenia, notatki,pytania na rozumienie szczegółowe i ogólne).

2.Tworzenie wypowiedzi pisemnych (notatka, krótki opis, e-mail, dialog, ogłoszenie — zachowanie stylistyki, poprawność językowa i ortograficzna).

3.Rozmowa w języku niemieckim (proste dialogi, odpowiedzi na pytania, opis sytuacji)

Zakres gramatyczny:

  1. Rzeczownik i rodzajnik

rodzajniki określone i nieokreślone (der/die/das, ein/eine) - w mianowniku, bierniku i celowniku;

liczba mnoga rzeczowników, formy regularne i nieregularne;

użycie zaimków dzierżawczych (mein, dein, sein, ihr …);

rzeczowniki złożone;

wielka litera w zapisie rzeczowników.

  1. Przymiotnik i przysłówek

stopniowanie przymiotników i przysłówków (schnell - schneller - am schnellsten);

podstawy odmiany przymiotnika z rodzajnikiem określonym i nieokreślonym;

wybrane nieregularności w stopniowaniu (gut - besser - am besten).

  1. Czasownik

odmiana czasowników regularnych i nieregularnych w czasie teraźniejszym (Präsens);

odmiana czasowników rozdzielnie i nierozdzielnie złożonych (aufstehen, besuchen);

czasowniki zwrotne (sich waschen, sich freuen);

czasowniki modalne (dürfen, können, mögen, müssen, sollen, wollen) - w czasie teraźniejszym;

czasownik sein i haben

Perfekt czasowników regularnych, nieregularnych, z czasownikiem posiłkowym haben/sein;

podstawowe użycie Präteritum (było/był - war, hatte, konnte, musste …

Futur I z werden + bezokolicznik (ich werde lernen).

tryb rozkazujący (Imperativ) w 2. i 3. osobie (du, ihr, Sie);

 tryb przypuszczający Konjunktiv II dla czasowników modalnych (ich möchte, ich könnte);

konstrukcje lassen + bezokolicznik, es gibt.

  1. Zdanie i składnia

szyk prosty (podmiot + orzeczenie + reszta);

szyk przestawny (orzeczenie na drugim miejscu, np. Heute gehe ich …);

szyk pytający - pytania tak/nie oraz pytania z wyrazem pytającym (wo, wann, wie …);

szyk w zdaniach współrzędnych z und, oder, aber, denn;

szyk w zdaniach podrzędnych z dass, weil, wenn, obwohl;

użycie zaimków pytających i względnych (wer, was, welcher, wo, was für ein …)

  1. Przyimki i przypadki

przyimki z Akkusativem (durch, für, gegen, ohne, um);

przyimki z Dativem (aus, bei, mit, nach, seit, von, zu, gegenüber);

przyimki z Akkusativem lub Dativem (an, auf, hinter, in, neben, über, unter, vor, zwischen);

określanie miejsca i kierunku z odpowiednim przypadkiem.

  1. Liczebniki

liczebniki główne do milionów;

liczebniki porządkowe;

daty, godziny, wiek, ceny.

  1. Zaimki

osobowe w mianowniku, bierniku i celowniku (ich, mich, mir …);

zaimki dzierżawcze (mein, dein, sein …) - odmiana przez przypadki;

zaimki wskazujące i pytające (dieser, jener, welcher, was für ein);

zaimki zwrotne.

  1. Inne zagadnienia

zdania bezokolicznikowe z zu (ohne … zu, um … zu, anstatt … zu);

podstawowe spójniki i partykuły modalne (doch, ja, mal);

szyk zdania w konstrukcjach czasowych (nachdem, bevor).

Ponadto uczeń posiada:  

1.wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się językiem niemieckim, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;                                                                                                  

2.świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.

 BIOLOGIA ( 10.10.2025r.)

  1. Zakres umiejętności

Uczeń:

- wyjaśnia zjawiska i procesy biologiczne zachodzące w organizmach roślinnych i zwierzęcych,
- opisuje, porządkuje i rozpoznaje organizmy roślinne i zwierzęce,
- opisuje i rozpoznaje tkanki,
- określa problem badawczy, formułuje hipotezy, planuje i przeprowadza oraz dokumentuje obserwacje i proste doświadczenia biologiczne,
- określa warunki doświadczenia, rozróżnia próbę kontrolną i badawczą,
- analizuje wyniki doświadczenia lub obserwacji i formułuje wnioski,
- wykorzystuje różnorodne źródła i metody pozyskiwania informacji,
- odczytuje, analizuje, interpretuje i przetwarza informacje tekstowe, graficzne i liczbowe,
- posługuje się podstawową terminologią biologiczną,
- interpretuje informacje i wyjaśnia zależności przyczynowo - skutkowe między zjawiskami, formułuje wnioski,
- przedstawia opinie i argumenty związane z zagadnieniami biologicznymi,

- analizuje związek między własnym postępowaniem a zachowaniem zdrowia oraz rozpoznaje sytuacje wymagające konsultacji lekarskiej,

- przedstawia znaczenie krwiodawstwa i transplantacji narządów.

  1. Zakres treści
  2. Organizm i chemizm życia:
  3. a) hierarchiczna organizacja budowy organizmów;
    b) rozpoznawanie na podstawie rysunku, schematu, zdjęcia lub opisu elementów budowy komórki (błona komórkowa, cytoplazma, jądro komórkowe, chloroplast, mitochondrium, wakuola, ściana komórkowa) i określanie ich funkcji;
    c) charakterystyczne cechy budowy komórki bakterii, roślin i zwierząt oraz
    rozpoznawanie tych typów komórek na schemacie, zdjęciu lub na podstawie opisu;
    d) fotosynteza - substraty, produkty i warunki przebiegu procesu oraz wpływ wybranych czynników na intensywność procesu fotosyntezy;
    e) oddychanie tlenowe i fermentacja jako sposoby wytwarzania energii potrzebnej
    do życia (substraty, produkty i warunki przebiegu procesów);
    f) czynności życiowe organizmów żywych.

2.Różnorodność życia:

  1. a) zasady systemu klasyfikacji biologicznej;
    b) charakterystyczne cechy organizmów, które pozwalają przyporządkować je do odpowiednich królestw;
    c) wirusy jako bezkomórkowe formy materii;
  2. d) drogi rozprzestrzeniania się i zasady profilaktyki chorób wirusowych (grypa, ospa,
    różyczka, świnka, odra, AIDS);
    e) bakterie - występowanie, budowa, czynności życiowe;
    f) drogi rozprzestrzeniania się i zasady profilaktyki chorób bakteryjnych (gruźlica,
    borelioza, tężec, salmonelloza);
    g) protisty - różnorodność budowy (treść wykraczająca poza podstawę programową);
    h) sposoby zarażenia i zasady profilaktyki chorób wywoływanych przez protisty
    (toksoplazmoza, malaria) - treść wykraczająca poza podstawę programową;
    i) grzyby - występowanie, charakterystyczne cechy budowy, różnorodność budowy,
    czynności życiowe (odżywianie, oddychanie), znaczenie w przyrodzie i dla człowieka.
  3. Różnorodność i jedność roślin:
  4. a) tkanki roślinne - lokalizacja w organizmie, charakterystyczne cechy budowy,
    przystosowanie budowy do pełnionej funkcji, rozpoznawanie na podstawie rysunku,
    schematu, zdjęcia lub opisu (tkanka twórcza, okrywająca miękiszowa, wzmacniająca,
    przewodząca) - treść wykraczająca poza podstawę programową;
    b) charakterystyczne cechy budowy zewnętrznej mchów, paprociowych, roślin
    nagonasiennych, roślin okrytonasiennych
    c) przyporządkowanie rośliny przedstawionej na rysunku lub zdjęciu do określonej
    grupy roślin (mchy, paprociowe);
    d) rozpoznawanie przedstawicieli rodzimych drzew nagonasiennych i liściastych
    na podstawie rysunku, zdjęcia lub opisu;
    e) znaczenie mchów i paprociowych w przyrodzie;
    f) znaczenie roślin okrytonasiennych w przyrodzie i dla człowieka;
    g) budowa, funkcja i modyfikacje korzenia, łodygi i liścia roślin okrytonasiennych - treść wykraczająca poza podstawę programową;
    h) budowa i funkcja kwiatu roślin okrytonasiennych;
    i) budowa i funkcja nasion roślin okrytonasiennych - treść wykraczająca poza podstawę programową;
    j) sposoby rozprzestrzeniania się nasion;
    k) wpływ temperatury, dostępu tlenu, światła, wody na proces kiełkowania nasion roślin okrytonasiennych.
  5. Różnorodność i jedność świata zwierząt:
  6. a) środowisko życia, charakterystyczne cechy budowy zewnętrznej oraz tryb życia
    parzydełkowców, płazińców, nicieni, pierścienic, stawonogów, mięczaków;
    b) związek budowy morfologicznej tasiemców z pasożytniczym trybem życia;
    c) sposoby zarażenia człowieka pasożytami (tasiemiec uzbrojony i nieuzbrojony, owsik) oraz zasady profilaktyki chorób wywołanych przez te pasożyty;
    d) znaczenie nicieni, pierścienic, stawonogów, mięczaków w przyrodzie i dla człowieka;
    e) rozpoznawanie przedstawicieli parzydełkowców, płazińców, nicieni, pierścienic,
    stawonogów, mięczaków na rysunku, zdjęciu lub na podstawie opisu,
    w oparciu o cechy morfologiczne;
    f) charakterystyczne cechy ryb kostnoszkieletowych, płazów bezogonowych
    i ogoniastych, gadów, ptaków, ssaków łożyskowych i ich przystosowania do życia

w różnych środowiskach;
g) rozmnażanie i rozwój ryb, płazów, gadów, ptaków, ssaków;
h) zmiennocieplność i stałocieplność u kręgowców;
i) znaczenie ryb, płazów, gadów, ptaków, ssaków w przyrodzie i dla człowieka;
j) rozpoznawanie przedstawicieli ryb, płazów, gadów, ptaków, ssaków na rysunku,
zdjęciu lub na podstawie opisu, w oparciu o cechy morfologiczne.

  1. Organizm człowieka:
  2. a) tkanki zwierzęce - lokalizacja w organizmie człowieka, charakterystyczne cechy budowy, przystosowanie budowy do pełnionej funkcji (treść wykraczająca poza podstawę programową), rozpoznawanie na podstawie rysunku, schematu, zdjęcia lub opisu;
  3. b) budowa i funkcjonowanie układów narządów - treści nauczania podstawy programowej;
  4. c) skutki niedoboru witamin: A, D, K, C, B6, B12 - treść wykraczająca poza podstawę programową;
  5. d) sposoby nabywania odporności (czynna, bierna, naturalna, sztuczna) - treść wykraczająca poza podstawę programową;
  6. e) konflikt serologiczny - treść wykraczająca poza podstawę programową;
  7. f) schorzenia układów wewnętrznych człowieka i ich profilaktyka.
  8. Homeostaza:
  9. a) współdziałanie poszczególnych układów narządów człowieka w utrzymaniu niektórych parametrów środowiska wewnętrznego na określonym poziomie (temperatura, poziom glukozy we krwi, poziom wapnia we krwi - treści wykraczające poza podstawę programową, ilość wody w organizmie);
  10. b) zaburzenia w funkcjonowaniu gruczołów układu hormonalnego człowieka - przysadka mózgowa, tarczyca, trzustka - (treść wykraczająca poza podstawę programową).

Literatura       

1. Aktualnie obowiązujące podręczniki szkolne do biologii dla szkoły podstawowej (klasy V- VIII) dopuszczone do użytku szkolnego przez MEN.                                                                                                                               

 2. Eldra P. Solomon, Linda R. Berg, Diana W. Martin, Biologia, MULTICO Oficyna Wydawnicza, Warszawa 2016.

 GEOGRAFIA ( 09.10.2025r.) 

  1. Mapa: ogólnogeograficzna, krajobrazowa, turystyczna, skala mapy, znaki na mapie, treść mapy.
  2. Lądy i oceany na Ziemi: rozmieszczenie lądów i oceanów, pierwsze wyprawy geograficzne. 
  3. Krajobrazy świata: wilgotnego lasu równikowego i lasu strefy umiarkowanej, sawanny i stepu, pustyni gorącej i lodowej, tajgi i tundry, śródziemnomorski, wysokogórski Himalajów; strefowość a piętrowość klimatyczno-roślinna na świecie.
  4. Ruchy Ziemi: Ziemia w Układzie Słonecznym; ruch obrotowy i obiegowy; następstwa ruchów Ziemi. 
  5. Współrzędne geograficzne: szerokość i długość geograficzna; położenie matematyczno geograficzne punktów i obszarów; rozciągłość południkowa i równoleżnikowa.  
  6. Krajobrazy Polski: wysokogórski (Tatry), wyżynny (Wyżyna Krakowsko Częstochowska), nizinny (Nizina Mazowiecka), pojezierny (Pojezierze Mazurskie), nadmorski (Pobrzeże Słowińskie), wielkomiejski (Warszawa), miejsko-przemysłowy (Wyżyna Śląska), rolniczy (Wyżyna Lubelska).   
  7. Środowisko przyrodnicze Polski na tle Europy: położenie geograficzne Polski; wpływ ruchów górotwórczych i zlodowaceń na rzeźbę Europy i Polski; przejściowość klimatu Polski; Morze Bałtyckie; główne rzeki Polski i ich systemy; główne typy gleb w Polsce; lasy w Polsce; dziedzictwo przyrodnicze Polski, surowce mineralne Polski.
  8. Społeczeństwo i gospodarka Polski na tle Europy: rozmieszczenie ludności, struktura demograficzna Polski (wiekowa, narodowościowa, wyznaniowa, zatrudnienia); migracje Polaków; zróżnicowanie polskich miast; sektory gospodarki Polski; rolnictwo Polski; zmiany struktury przemysłu Polski; zróżnicowanie usług i ich rola w rozwoju gospodarki; rozwój komunikacji; atrakcyjność turystyczna Polski. 
  9. Relacje między elementami środowiska geograficznego na przykładzie wybranych obszarów Polski. Wpływ: sposobu zagospodarowania dorzecza na występowanie powodzi; warunków przyrodniczych (np.: zasobów surowców mineralnych, wiatru, wód i usłonecznienia) i pozaprzyrodniczych na energetykę; rozwoju dużych miast na przekształcenia strefy podmiejskiej; procesów migracyjnych na strukturę wieku i zmiany w zaludnieniu obszarów wiejskich; przemian gospodarczych po 1989 r. na zmiany struktury zatrudnienia; transportu na rozwój działalności gospodarczej; walorów środowiska przyrodniczego i dziedzictwa kulturowego na rozwój turystyki
  10. Zakres umiejętności:
  11. sytuowanie zjawisk, wydarzeń i procesów historycznych w czasie i przestrzeni;                                                   
    2. porządkowanie chronologiczne;                                                            
    3. dostrzeganie zmian w funkcjonowaniu społeczeństw i związków pomiędzy różnymi dziedzinami życia;                                                                            
    4. dostrzeganie ciągłości rozwoju cywilizacyjnego i kulturowego;            
    5. charakteryzowanie zjawisk, wydarzeń i procesów historycznych;                   
    6. dostrzeganie i wyjaśnianie związków przyczynowo - skutkowych;                 
    7. wyjaśnianie znaczenia wydarzeń dla rozumienia współczesnego świata;        
    8. pozyskiwanie i porównywanie informacji pochodzących z różnych źródeł;  
    9. tworzenie narracji historycznej w oparciu o informacje pochodzące z różnych źródeł;               
    10. formułowanie wniosków i ocen.

  HISTORIA (07.10.2025r.)

  1. Zakres treści:
  2. Cywilizacje starożytne:
    a) porównanie koczowniczego trybu życia z osiadłym;                                  
    b) cywilizacje Starożytnego Wschodu (Mezopotamii, Egiptu i Izraela) oraz cywilizacje starożytnej Grecji i Rzymu - lokalizacja w czasie i przestrzeni oraz charakterystyka struktur społecznych i systemu wierzeń;                                  
    c) systemy sprawowania władzy oraz organizacja społeczeństwa w Egipcie, Atenach peryklejskich i Rzymie;           
    d) najważniejsze osiągnięcia kultury materialnej i duchowej świata starożytnego w różnych dziedzinach: filozofii, nauce, architekturze, sztuce, literaturze;                
    e) narodziny oraz rozprzestrzenianie się chrześcijaństwa.
  3. Świat islamski i Bizancjum:
  4. a) zasięg podbojów arabskich i ich wpływ na Europę;                                  
    b) zasięg i osiągnięcia cesarstwa bizantyjskiego;                                          
    c) dostrzeganie różnic między chrześcijaństwem wschodnim i zachodnim.       
  5. Władza, społeczeństwo i kultura średniowiecznej Europy:
  6. a) państwo Franków;                
    b) rozłam w Kościele w XI wieku;                                                       
    c) relacje pomiędzy władzą cesarską a papieską;                                          
    d) system lenny i podziały społeczne w średniowieczu;              
    e) życie średniowiecznego miasta i wsi;                     
    f) kultura rycerska;                            
    g) styl romański i styl gotycki;   
    h) rola Kościoła (w tym zakonów) w dziedzinie nauki, architektury, sztuki i życia codziennego.              
  7. Polska w okresie wczesnopiastowskim:  
  8. a) państwo pierwszych Piastów i umiejscowienie jej w czasie i przestrzeni; 
    b) okoliczności przyjęcia chrztu przez Piastów oraz następstwa chrystianizacji Polski; c) kryzys, odbudowa i rozwój państwa Piastów za rządów Kazimierza Odnowiciela i Bolesława Śmiałego;  
    d) dokonania Bolesława Krzywoustego.
  9. Polska w okresie rozbicia dzielnicowego:
  10. a) przyczyny oraz skutki rozbicia dzielnicowego;                                        
    b) przemiany społeczne i gospodarcze, z uwzględnieniem ruchu osadniczego;  
    c) sytuacja międzynarodowa ziem polskich w okresie rozbicia dzielnicowego
    d) proces zjednoczenia państwa polskiego na przełomie XIII i XIV wieku.
  11. Polska w XIV - XV wieku:
  12. a) rozwój terytorialny państwa polskiego w XIV i XV wieku;                     
    b) dokonania Kazimierza Wielkiego w dziedzinie polityki wewnętrznej oraz w polityce zagranicznej;
    c) unia Polski z Litwą;  
    d) związki Polski z Węgrami w XIV i XV wieku;                                       
    e) relacje polsko-krzyżackie w XIII-XV wieku;                              
    f) rozwój monarchii stanowej i uprawnień stanu szlacheckiego (do konstytucji Nihil Novi)
  13. Wielkie odkrycia geograficzne:
  14. a) przyczyny i skutki odkryć geograficznych;                                             
    b) najważniejsze dokonania odkrywców na przełomie XV i XVI w.
  15. Europa w XV i XVI wieku:
    a) cechy renesansu europejskiego i najważniejsze osiągnięcia przedstawicieli tej epoki;   
    b) przyczyny i następstwa reformacji;     
    c) kontrreformacja w Kościele katolickim.
  16. Polska i Litwa w czasach ostatnich Jagiellonów:
  17. a) najważniejsze wydarzenia w dziedzinie polityki wewnętrznej ostatnich Jagiellonów 
    b) polityka zagraniczna ostatnich Jagiellonów;                                              
    c) unia realna pomiędzy Polską a Litwą;             
    d) demokracja szlachecka;                
    e) życie gospodarcze w XVI wieku; 
    f) największe osiągnięcia polskiego renesansu;    
    g) reformacja na ziemiach polskich.
  18. Rzeczpospolita Obojga Narodów i jej sąsiedzi w XVI i XVII wieku:
  19. a) stosunki wyznaniowe i narodowościowe w Rzeczypospolitej oraz główne założenia konfederacji warszawskiej;       
    b) okoliczności uchwalenia artykułów henrykowskich i zasady wolnej elekcji; 
    c) przyczyny i skutki wojen Rzeczypospolitej z Rosją, Szwecją i Turcją;       
    d) przyczyny i następstwa powstania Bohdana Chmielnickiego na Ukrainie;       
    e) zakres chronologiczny i zasięg terytorialny potopu szwedzkiego;    
    f) najważniejsze bitwy w XVII wieku: pod Kircholmem, Kłuszynem, Chocimiem, Zbarażem, Beresteczkiem, Wiedniem;    
    g) kultura baroku - przykłady architektury i sztuki.
  20. Europa w XVII i XVIII wieku:
  21. a) monarchia absolutna na przykładzie Francji Ludwika XIV;     
    b) idee oświecenia w nauce, literaturze, architekturze i sztuce;          
    c) reformy oświeceniowe w Prusach, Rosji i Austrii.
  22. Rzeczpospolita Obojga Narodów w I połowie XVIII wieku:
  23. a) przejawy kryzysu państwa w epoce saskiej;                        
    b) pozycja międzynarodowa Rzeczypospolitej w czasach saskich.
  24. Powstanie Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej:                                                                     
  25. a) przyczyny i następstwa amerykańskiej wojny o niepodległość;       
    b) wkład Polaków w walkę o niepodległość Stanów Zjednoczonych.
  26. Wielka rewolucja we Francji:
  27. a) główne przyczyny rewolucji i jej rezultaty;                                       
    b) Deklaracja praw człowieka i obywatela.
  28. Rzeczpospolita w dobie stanisławowskiej:
  29. a) przykłady naprawy państwa za panowania Stanisława Augusta Poniatowskiego;     
    b) obrady Sejmu Wielkiego oraz najważniejsze postanowienia Konstytucji 3 maja;  
    c) konfederacja targowicka i jej następstwa;     
    d) polskie oświecenie i przykłady sztuki okresu klasycyzmu.
  30. Walka o utrzymanie niepodległości w ostatnich latach XVIII wieku:
  31. a) zmiany terytorialne w Rzeczpospolitej w czasie rozbiorów;                     
    b) przyczyny i skutki powstania kościuszkowskiego;                                    
    c) przyczyny wewnętrzne i zewnętrzne upadku Rzeczypospolitej.
  32. Epoka napoleońska: 
    a) wojny napoleońskie;
    b) utworzenie Legionów Polskich we Włoszech;                                            
    c) powstanie Księstwa Warszawskiego, jego ustrój i terytorium;       
    d) przemiany polityczno-ustrojowe i społeczno-gospodarcze w Europie w okresie napoleońskim;
    e) postawy Polaków wobec Napoleona i stosunek Napoleona do sprawy polskiej.

CHEMIA (15.10.2025r.)

Zakres treści:

  1. Substancje i ich właściwości 
  2. Wewnętrzna budowa materii. 
  3. Wiązania chemiczne. 
  4. Reakcje chemiczne. 
  5. Tlen, wodór i ich związki chemiczne. Powietrze. 
  6. Woda i roztwory wodne, za wyjątkiem porównuje i prezentuje informacje na temat składu mineralnego wody z różnych ujęć (woda wodociągowa, wody mineralne, woda morska, wody powierzchniowe) 
  7. Wodorotlenki i kwasy. 
  8. Sole. 

 FIZYKA

  1. Zakres umiejętności:
  2. rozwiązywania typowych zadań w celu utrwalania znajomości podstawowych pojęć i praw z wykorzystaniem aparatu matematycznego; 
  3. rozwiązywania prostych zadań z realistycznymi danymi liczbowymi w celu ćwiczenia

krytycznego spojrzenia na uzyskiwane wyniki;

  1. poprawnego stosowania jednostek wielkości fizycznych;
  2. stosowania poprawnego języka fizycznego w wypowiedziach pisemnych;
  3. umiejętność zamiany jednostek, przeliczania wielokrotności i podwielokrotności, stosowania związków jednostek pochodnych SI z jednostkami podstawowymi;
  4. obliczanie wartości prędkości średniej, obliczanie drogi w kolejnych sekundach ruchu, korzystanie z interpretacji pola pod wykresem v(t), a(t) w ruchu: jednostajnym, jednostajnie przyspieszonym z prędkością początkową, ruchu jednostajnie opóźnionym;
  5. Zakres treści:

Treści kształcenia z fizyki dla szkoły podstawowej zawarte w podstawie programowej:

  1. ruch i siły;
  2. energia mechaniczna;
  3. jednostki podstawowe i pochodne układu SI;
  4. właściwości materii;
  5. droga w ruchu jednostajnie przyspieszonym prostoliniowym i opóźnionym;
  6. rozszerzalność temperaturowa ciał;
  7. równowaga cieczy w naczyniach połączonych;

III. Literatura

  1. Podręczniki z fizyki dla szkoły podstawowej dopuszczone przez MEN do użytku szkolnego, uwzględniające podstawę programową kształcenia ogólnego w szkole podstawowej.
  2. Subieta R., Fizyka. Zbiór zadań. Klasy 7-8. Szkoła Podstawowa, WSiP, Warszawa 2018.
  3. Kurowski A., Niemiec J., Świat fizyki. Zbiór zadań dla klasy 7, WSiP, Warszawa 2017. 
  4. Kurowski A., Niemiec J., Świat fizyki. Zbiór zadań dla klasy 8, WSiP, Warszawa 2018

Uwaga: na każdym stopniu konkursu uczeń może korzystać z kalkulatora, linijki, ekierki i cyrkla.

INFORMATYKA (17.10.2025r.)

  1. Rozumienie, analizowanie i rozwiązywanie problemów  Tworzenie sekwencji i drzew informacji (np. obrazki, teksty, obiekty z cechami).  Formułowanie algorytmów do rozwiązywania problemów codziennych i szkolnych (np. liczenie średniej, sterowanie robotem, dodawanie i odejmowanie).  

Rozpoznawanie i stosowanie kroków algorytmicznego rozwiązywania problemów (specyfikacja, analiza, schemat blokowy, lista kroków, zapis w języku programowania).  

Znajomość algorytmów: podzielność liczb, Euklidesa (z odejmowaniem i z resztą dzielenia), wyszukiwania, sortowania (np. przez wybieranie, zliczanie).  

Konkursy przedmiotowe organizowane przez Śląskiego Kuratora Oświaty dla uczniów szkół podstawowych w roku szkolnym 2025/2026 

Prezentacja przykładów zastosowań informatyki w innych dziedzinach, w zakresie pojęć, obiektów oraz algorytmów . 

  1. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera  

Tworzenie programów w językach wizualnych i tekstowych z użyciem instrukcji warunkowych, iteracyjnych, funkcji, zmiennych, tablic.  

Programowanie robotów i obiektów na ekranie.  

Tworzenie dokumentów i prezentacji multimedialnych (tekst, grafika, animacja, dźwięk, film).  Tworzenie strony internetowej z użyciem HTML. (odnośniki, podstawowe znaczniki języka html)  

Praca z arkuszem kalkulacyjnym: formuły, wykresy, filtrowanie danych, adresowanie, porządkowanie  Wyszukiwanie informacji w sieci z użyciem zaawansowanych zapytań. 

  1. Posługiwanie się komputerem, urządzeniami cyfrowymi i sieciami  

Opis budowy i działania sieci komputerowych (LAN, Internet, podstawowe urządzenia sieciowe, adresacja sieci IPv4, topologia, itp.).  

Korzystanie z urządzeń do tworzenia treści multimedialnych.  

Praca z edytorem tekstu  

Poprawne użycie terminologii informatycznej. 

  1. Kompetencje społeczne  

Znajomość głównych etapów historycznego rozwoju informatyki i technologii. 

  1. Prawo i bezpieczeństwo  

Zasady etyczne: prywatność, własność intelektualna, bezpieczeństwo cyfrowe.  Rozpoznawanie zagrożeń technologicznych i stosowanie profilaktyki antywirusowej  Znajomość typów licencji oprogramowania i udostępniania zasobów w sieci.  Rozpoznawanie fake newsów, krytyczna analiza źródeł, ochrona prywatności
w mediach społecznościowych, cyberzagrożenia (np. phishing, deepfake) 

  1. Świat nowych technologii  

Sztuczna inteligencja (AI - Artificial intelligence) - podstawowe pojęcia i zagadnienia  

 

 

 

do góry