Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa
Szkoła Podstawowa nr 4 w Czeladzi w roku 2021 z sukcesem przystąpiła do realizowanego przez Ministerstwo Edukacji i Nauki programu rządowego w ramach Priorytetu 3 „Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0. na lata 2021-2025”
Wniosek złożony przez szkołę przeszedł pomyślnie procedurę weryfikacji formalnej oraz oceny merytorycznej i tym samym szkoła uzyskała rządowe finansowe wsparcie w wysokości 3000,00 zł.
#NPRC2.0 to program realizowany przez Ministerstwo Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu, przy zaangażowaniu Biblioteki Narodowej, Instytutu Książki i Narodowego Centrum Kultury, oraz we współpracy z Ministerstwem Edukacji i Nauki jako Operatora Priorytetu 3.
Cel główny Programu #NPRC2.0 to poprawa stanu czytelnictwa w Polsce poprzez wzmacnianie roli bibliotek stanowiących centrum dostępu do kultury i wiedzy; wspieranie między innymi szkół podstawowych w zakresie rozwijania zainteresowań uczniów poprzez:
- promocję i wspieranie czytelnictwa dzieci i młodzież;
- zakup książek będących nowościami wydawniczymi i niebędących podręcznikami;
- zakup nowych elementów wyposażenia do bibliotek szkolnych:
- zakup sprzętu komputerowego do wykorzystania przez nauczyciela bibliotekarza,
- zakup oprogramowania dla bibliotek,
- zakup czytników e-booków,
- zakup elementów wyposażenia wnętrza biblioteki;
- realizację działań promujących czytelnictwo.
W ramach realizacji Programu #NPRC2.0 SP4 otrzymane programem wsparcie przeznaczy na:
- zakup nowościami wydawniczymi i niebędących podręcznikami poczytnych wśród nastolatków,
- doposażenie biblioteki szkolnej w większą liczbę regałów bibliotecznych.
Wraz ze złożeniem wniosku o udział w #NPRC2.0 szkoła zobowiązała się do zrealizowania między innymi następujących zadań:
- upowszechniania czytelnictwa, rozwijania kompetencji czytelniczych wśród młodzieży poprzez promowanie rozwoju czytelnictwa, w tym zakup nowości wydawniczych;
- propagowania czytelnictwa w szkole poprzez lekcje głośnego czytania, konkursy, gazetki, włączanie się do krajowej akcji „Cała Polska czyta dzieciom”, „Narodowe czytanie”;
- udziału w imprezach czytelniczych i konkursach o zasięgu ogólnopolskim i lokalnym, jak również szkolnym;
- organizacji w szkole Ogólnopolskiego Dnia Głośnego Czytania, Międzynarodowego Miesiąca Bibliotek Szkolnych, Międzynarodowego Dnia Postaci z Bajek, Międzynarodowego Dnia Książki i Praw Autorskich , Dnia Bibliotekarzy i Bibliotek;
- współpracy z Biblioteką Publiczną;
- organizacji konkursów, lekcji bibliotecznych;
- kształtowania pozytywnego wizerunku biblioteki szkolnej w środowisku szkolnym i lokalnym.
Więcej na temat programu można dowiedzieć się na stronie:
SPRAWOZDANIE
Nasze działania w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0:
- W listopadzie nauczyciel bibliotekarz przeprowadził analizę oferty księgarskiej i dokonał zakupu książek. Zostało zakupionych 36 pozycji książkowych, w tym nowości historyczne i beletrystyczne.
- Oprócz książek zakupiono nowe regały, które wzbogaciły wyposażenie biblioteki szkolnej.
- Nawiązano współpracę z Miejską Biblioteką Publiczną im. Marii Nogajowej w Czeladzi oraz CINiBĄ w Katowicach.
- Z okazji Tygodnia Bibliotek zrealizowano i uczestniczono w konkursach i imprezach czytelniczych:
- Rejonowy konkurs "Selfi z książką"
- "Najciekawsza zakładka do książki"
- "Infografika ulubionej książki"
- klasowe konkursy pięknego czytania
- klasowy konkurs recytatorski (kl.2a)
Najczęstsze formy wydarzeń promujących czytelnictwo z udziałem uczniów:
- Spotkanie z autorem literatury dziecięcej -Pawłem Gołuchem z klasami I - III (19.12.2022r.)
- Udział w 11 edycji Narodowego Czytania"Ballady i romanse" Adama Mickiewicza (IX 2022)
- Udział szkoły w projekcie OSEhero
- W ramach Międzynarodowego Miesiąca Bibliotek Szkolnych (X 2022) odbył się Turniej Wiedzy o Harrym Potterze - eliminacje szkolne i ogólnopolskie o Puchar Szkół w w/w Turnieju (uczniowie zajęli miejsce w I trzydziestce)
- Udział uczniów klas III w projekcie"Teatralne wierszowanki"- wystawienie przez uczniów przedstawienia o zasięgu miejskim w ramach współpracy z Miejską Biblioteką Publiczną
- Uroczyste Pasowanie na Czytelnika (klasa 1A)
- Obchody Międzynarodowego Dnia Postaci z Bajek (XI 2022)
- Obchody Dnia Pluszowego Misia promujące czytelnictwo literatury dziecięcej, której głównym bohaterem jest miś
- Udział uczniów klas IVA i VA w konkursie literacko- artystycznym "Kocham czytać"(uczniowie zajęli II i III miejsca)
- Obchody Dnia Księgarza - czyli jak powstaje książka?
- Obchody Dnia Głośnego Czytania
- Gawęda o książce"Booktalking"
- Udział w Rejonowym Kokursie Świątecznym„Wiersz o Świętym Mikołaju” - klasy I-III - uzyskanie II miejsca
- Udział klas I-III w Ogólnopolskim Projekcie Edukacyjnym„Czytam z klasą- lekturki spod chmurki”. IV edycja projektu nosi tytuł PODRÓŻOWANIE PRZEZ CZYTANIE
Przykłady zrealizowanych projektów edukacyjnych:
- Ogólnopolski Projekt Edukacyjny " Czytam z klasą-lekturki spod chmurki".PODRÓŻOWANIE PRZEZ CZYTANIE i jest świetną zabawą, dzięki której uczniowie pogłębią wiedzę nt.wybranych krajów na kuli ziemskiej ich piękna, różnorodności, kultury i tradycji. Projekt doskonale wplata się w kierunki realizacji polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2022/23.
- Projekt"Teatralne wierszowanki" Promocja Czytelnictwa. Biorący udział w przedsięwzięciu uczniowie klas trzecich wspólnie przygotowali własne interpretacje wierszy m.in. Brzechwy, Frączek, Tuwima. Spotkania z aktorami oraz twórcami spektakli w teatrze w Dąbrowie Górniczej zaowocowały spektaklem o zasięgu miejskim , w którym uczniowie klas III zaprezentowali swoje talenty aktorskie oraz samodzielnie stworzone elementy dekoracji oraz rekwizyty
- Udział w OSEhero - projekcie Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej. Zwiększający świadomość dotycząca cyberzagrożeń w szkołach oraz umiejętność bezpiecznego korzystania z Internetu. Uczniowie, nauczyciele i rodzice zdobywają informacje , jak reagować na niebezpieczne sytuacje w sieci, jak im zapobiegać oraz gdzie szukać pomocy w przypadku zagrożenia. Udział w projekcie pozwolił nauczycielom i całej społeczności szkolnej wspierać pozytywne zachowania online oraz rozwijać kompetencje cyfrowe w procesie nauczania, w tym umiejętność krytycznego myślenia i refleksyjnego wykorzystywania zasobów znajdujących się w Internecie.
Celem projektu jest nie tylko przekazanie wiedzy, ale przede wszystkim włączenie nauczycieli w aktywne działania w swoich szkołach - Udział w kampanii społecznej -"Cała Polska czyta dzieciom" której celem jest wspieranie prawidłowego rozwoju psychicznego, umysłowego i moralnego dzieci i młodzieży poprzez praktykę codziennego czytania
- Projekt Uniwersytet Dzieci "Ja w relacjach. Jak zrozumieć siebie i innych?” Współpraca wychowawców z biblioteką szkolną. Jak pomóc uczniom w odniesieniu życiowego sukcesu? Wspierając rozwój ich kompetencji społeczno-emocjonalnych!
Podczas lekcji uczniowie działają zarówno zespołowo, jak i indywidualnie. Popracują nad asertywną i konstruktywną komunikacją, a także biorą udział w ćwiczeniach pomagających w regulacji emocji. Dzięki projektowi uczniowie nauczą się lepiej rozumieć siebie oraz innych. Wzmocnią poczucie własnej wartości, a także uważność. Rozwiną umiejętność komunikacji oraz nawiązywania i utrzymywania pozytywnych relacji.