KONCEPCJA FUNKCJONOWANIA I ROZWOJU SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 4 W CZELADZI
na lata 2024-2029
"Najlepszym sposobem przewidzenia przyszłości jest jej tworzenie."
Koncepcja pracy i funkcjonowania szkoły opiera się na realiach szkoły oraz na podstawowych jej filarach:
- optymalnej realizacji zadań dydaktyczno-wychowawczych,
- efektywności pracy i organizacji,
- zarządzaniu,
- współpracy z rodzicami,
- funkcjonowaniu szkoły w środowisku lokalnym,
- bazie lokalowo-dydaktycznej.
Poniższa koncepcja jest zbiorem priorytetów i zadań do realizacji w latach 2024 - 2029.
Ma charakter postępowy i polega na systematycznym wykonywaniu zadań oraz dodawaniu priorytetów na kolejne lata szkolne.
Dzięki temu nie kończy się wraz z realizacją zadania, ale wiąże planowanie bieżącej pracy z dotychczasowymi działaniami i osiągnięciami oraz z planem rozwoju, inspiruje do ciągłego myślenia o przyszłości, wymusza systematyczną aktualizację, co sprawia, że plan nie ulega dezaktualizacji, a zapewnia płynność w planowaniu oraz umożliwia ukierunkowanie pracy zarówno na efekt, jak i na proces.
DZIAŁALNOŚĆ DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZO-OPIEKUŃCZA
Cel
Konfucjusz pisał:
Kto zna cel, może podjąć decyzję
Kto podejmie decyzję, odnajdzie spokój
Kto odnajdzie spokój, poczuje się bezpiecznie
Kto poczuje się bezpiecznie, może pomyśleć
Główny cel dzielności dydaktyczno-wychowawczo-opiekuńczej szkoły, to: wszechstronny i harmonijny rozwój ucznia oraz wyposażenie go w niezbędną wiedzę i umiejętności potrzebne do dalszego etapu kształcenia; dążenie do jednego, wspólnego miejsca - sukcesu szkoły, którą wszyscy razem tworzymy - szkoły bezpiecznej przyjaznej uczniowi, o komfortowych warunkach do nauki i rozwoju.
Efektywna działalność dydaktyczna oraz wszechstronnie rozumiana ,,jakość” ,
są najistotniejszymi cechami, które należy podtrzymywać i udoskonalać w szkole. Dlatego wszystkie działania szkolne są nakierowane na całościowy rozwój osobowościowy uczniów i profesjonalny rozwój pracowników oraz na tworzenie właściwego klimatu sprzyjającego rozwojowi szkoły.
1.Misja
„Szkoła nie jest przystankiem, jest drogą,
która się otwiera na coraz nowsze horyzonty do zdobycia."
Jesteśmy i będziemy szkołą otwartą i bezpieczną. Uczniami szkoły są dzieci z najbliższego środowiska.
Tworzymy przyjazną szkołę, w której każdy realizuje się na miarę własnych potrzeb i możliwości. Swoje działania opieramy na takich wartościach jak: uczciwość, mądrość, odpowiedzialność, współdziałanie i skuteczność.
Głównym zadaniem naszej szkoły jest wspieranie rozwoju osobowego każdego ucznia, poprzez rzetelne i wszechstronne przekazywanie wiedzy potrzebnej w życiu, kształtowanie umiejętności samodzielnego poruszania się we współczesnym świecie, zastosowanie w sposób twórczy zdobytej w szkole wiedzy oraz wychowanie nastawione przede wszystkim na uwrażliwienie na dobro, prawdę i piękno.
Charakteryzuje nas otwartość na propozycje uczniów, nauczycieli i rodziców oraz szczerość we wzajemnych kontaktach. Dążymy do tego, aby autentyczna tożsamość celów dyrektora, nauczycieli, uczniów i rodziców, stwarzała podstawę wszelkich podejmowanych przez nas działań. Nasze współdziałanie ma sprzyjać skutecznemu zaspakajaniu potrzeb uczniów i jak najlepszemu przygotowaniu ich do życia. Nasz zespół wyróżnia atmosfera twórczej współpracy, otwarcia na nowe doświadczenia oraz dobrze przygotowana kadra pedagogiczna.
- Dla kogo jesteśmy? Dla: uczniów, rodziców, siebie i innych nauczycieli, pracowników administracyjnych, środowiska lokalnego: dzielnicy, miasta, regionu.
- Po co jesteśmy? Dla: rozwoju naszych uczniów, dla własnego rozwoju, aby: przygotowywać do kolejnych etapów edukacji, uczyć świadomego uczenia się, wspomagać rodziców w wyposażaniu naszych uczniów w wartości, wspomagać rodziców w opiece nad dziećmi oraz wspierać w procesie wychowania.
- Czego potrzebujemy? Wiedzy o procesie uczenia się, świadomych, nauczycieli i rodziców, dobrej atmosfery pracy, zaangażowania nauczycieli w te obszary funkcjonowania szkoły, w których czują się dobrze; skutecznej komunikacji, stale rozwijających się zasobów bazy szkoły.
- Wizja
"Współpraca to zdolność do pracy razem w kierunku wspólnej wizji (…).”
Nauczyciel to ktoś, kto widzi w każdym wychowanku
wyjątkową osobę i zachęca ją do rozwijania swoich
indywidualnych talentów oraz mocnych stron.”
Jesteśmy i będziemy szkołą nowoczesną i przyjazną. Pracujemy jako zespół, szanując i wspierając się nawzajem. Uczymy kreatywności, z jednoczesnym naciskiem na odpowiedzialność za własne decyzje. Jesteśmy otwarci na świat i zmiany w nim zachodzące, chętni do czerpania z jego dorobku naukowego i kulturowego. Nasza szkoła jest zakorzeniona w tradycji lokalnej i narodowej. Kształcimy swoich uczniów w oparciu o szacunek do drugiego człowieka, poszanowanie systemu wartości, dziedzictwa kulturowego i historycznego. Każdy uczeń w naszej szkole osiąga sukces na miarę swoich możliwości, uczy się żyć w środowisku i dla środowiska. Kształtujemy w uczniach wrażliwość na dobro, prawdę i piękno. Najwyższym dobrem jest dla nas Uczeń. Wizją Naszej Szkoły jest harmonijne współdziałanie nie tylko wszystkich organów szkoły, ale i środowiska, zmierzające do zapewnienia uczniom warunków umożliwiających prawidłowe funkcjonowanie nie tylko w dynamicznie rozwijającym się nowoczesnym świecie, ale i świecie z tradycjami i wartościami.
Szkołę Podstawową nr 4 cechują:
- Uczeń - Dobrze przygotowany do kolejnego etapu edukacji, angażujący się w życie klasy, szkoły, środowiska, który czuje się doceniony i dowartościowany. Jest kreatywny, zna swoje mocne i słabe strony, potrafi kierować procesem uczenia się, wie, że warto się uczyć, prawidłowo funkcjonuje w grupie, jest dobrym człowiekiem, radzi sobie z sukcesem i porażką, potrafi rozwiązywać swoje problemy, pracować w grupie.
- Rodzic - Obdarzający zaufaniem nauczycieli i szkołę, jest zadowolony z funkcjonowania szkoły. Otwarty na nauczycieli, interesujący się postępami swego dziecka, świadomy mocnych i słabych stron dziecka, angażujący się we współpracę ze szkołą.
- Pracownik- Realizujący się w swojej pracy. Zadowolony z miejsca, w którym pracuje, świadomy swoich mocnych i słabych stron, z pasją oddający się swojej pracy, kreatywny, skłonny do refleksji - analizujący wyniki swojej pracy, współpracujący z innymi. Włącza się w działania podejmowane w szkole, podnosi swoje kompetencje, chce i wykorzystuje dostępne pomoce dydaktyczne, doskonali swój warsztat pracy.
- Postawy i wartości - Poszanowanie tradycji szkoły, miasta, regionu i państwa, akceptacja siebie i innych, wielokulturowości i wieloreligijności. Praca nad samorozwojem, aktywność w środowisku, w którym żyjemy, utożsamianie się ze swoją szkołą, słuchanie siebie nawzajem, podejmowanie pracy i współpracę, wykazywanie się otwartością wobec innych, nie poddawanie się w trudnych sytuacjach; uczciwość w stosunku do siebie i innych, wrażliwość na ludzką krzywdę, dbałość o własne zdrowie.
- Model Absolwenta
„Pierwszą rzeczą musi być zawsze dobro dziecka.
Ono musi się czuć kochane, ale musi też czuć się bezpiecznie.
Wiedzieć, co może, a czego nie wolno mu robić.”
Absolwent Szkoły Podstawowej nr 4 w Czeladzi przygotowywany jest do prawidłowego funkcjonowania w społeczeństwie, wyposażony jest w rzetelną wiedzę, posiada poczucie własnej wartości, zna i rozumie podstawowe zasady moralne oraz swoje prawa i obowiązki. Czuje się Polakiem i Europejczykiem. To uczeń, który posiada umiejętności poznawcze, praktyczne i komunikacji społecznej. Jest kreatywny, asertywny, ale i empatyczny.
Absolwent Szkoły Podstawowej nr 4 w Czeladzi jest Polakiem umiejącym żyć godnie i poruszać się w otaczającym go świecie. Pragniemy, aby jak największa liczba uczniów spełniała w pełni model absolwenta, który:
- Jest samodzielny i kreatywny -doskonale funkcjonuje w swoim naturalnym otoczeniu, wykorzystuje różne źródła informacji, jest przygotowany do nauki na wyższym stopniu kształcenia, potrafi stawiać sobie cele i realizować je
- Jest przygotowany do życia we współczesnym świecie - posiada solidną wiedzę i umiejętności ponadprzedmiotowe oraz wysoki poziom posługiwania się językami obcymi, umie wykorzystywać je w praktyce; posługuje się nowymi technologiami, przestrzega zasad kultury i życia społecznego
- Szanuje prawo, jest odpowiedzialny i zdyscyplinowany- stosuje się do ogólnie przyjętych norm i przepisów w szkole i poza nią; umie stopniować oceny moralne i dokonywać wyboru w sytuacjach trudnych i niejednoznacznych; stara się przewidzieć skutki swoich działań, ponosi konsekwencje swoich czynów, cieszy się z sukcesów, akceptuje porażki
- Wierzy w siebie, potrafi się uczyć- ma poczucie własnej wartości, zna swoje mocne i słabe strony, potrafi pracować nad sobą; samodzielnie organizuje proces uczenia się, stosuje efektywne techniki uczenia się, zna i stosuje nawyki skutecznego działania; potrafi dokonać świadomego wyboru dalszej drogi kształcenia, zgodnie z własnymi możliwościami i zainteresowaniami
- Potrafi pracować w zespole - działając w grupie, poczuwa się do współodpowiedzialności za bezpieczeństwo innych oraz efekty wspólnej pracy
- Szanuje ojczyznę- dba o kulturę języka, szanuje tradycje i dziedzictwo kulturowe własnego narodu, reprezentuje swoim postępowaniem postawę patriotyczną
- Jest uczciwy i wrażliwy - rozróżnia dobre i złe uczynki w oparciu o system wartości, zna i stosuje normy dobrego zachowania, jest empatyczny, chętnie podejmuje działania o charakterze wolontaryjnym
- Dba o swoje zdrowie i otoczenie -rozwija zainteresowania, prowadzi aktywny tryb życia, docenia siłę profilaktyki
- Jest tolerancyjny- szanuje godność drugiego człowieka, przejawia postawę antydyskryminacyjną oraz przestrzega prawa demokracji i tolerancji, docenia i akceptuje dorobek innych krajów i kultur
- Docenia piękno przyrody-interesuje się otaczającym go światem, jest wrażliwy na jego piękno, stara się poszerzać swoją wiedzę, myśli globalnie i nieustannie podnosi swoje kompetencje ekologiczne.
4. Wychowanie i opieka
„Nie zmuszajmy dzieci do aktywności, lecz wyzwalajmy aktywność.
Nie każmy myśleć, lecz twórzmy warunki do myślenia.
Nie żądajmy, lecz przekonujmy.
Pozwólmy dziecku pytać i powoli rozwijajmy jego umysł tak,
by samo chciało chcieć.”
Ważnym celem edukacji jest wspomaganie rozwoju młodego człowieka poprzez intensyfikację działań wychowawczych i opiekuńczych.
Wychowanie, to dążenie do wszechstronnego rozwoju młodej osoby we wszystkich obszarach: emocjonalnym, umysłowym, społecznym i duchowym oraz troska o stwarzanie optymalnych warunków tego rozwoju. Jest to przede wszystkim powinność rodziców, ale szkoła ma za zadanie ich wspierać. W rozwoju społecznym bardzo ważne jest kształtowanie postawy obywatelskiej, postawy poszanowania tradycji i kultury własnego narodu. Obowiązkiem szkoły jest również podejmowanie odpowiednich kroków, w celu zapobiegania wszelkim przejawom dyskryminacji.
W realizacji celów wszechstronnego wspierania młodzieży szkolnej nieustannie będziemy kontynuować i intensyfikować następujące działania:
- kształtowanie postaw - wychowanie do wartości,
- tworzenie klimatu wychowawczego, sprzyjającego harmonijnemu rozwojowi ucznia,
- stwarzanie uczniom pochodzącym z różnych środowisk dogodnych warunków do rozwoju i nauki,
- aktualizacja procedur postępowania w różnorodnych sytuacjach szkolnych sprzyjających tworzeniu bezpiecznej i przyjaznej szkoły, celem jest zwiększanie poczucia bezpieczeństwa i komfortu uczniów i zgodnie z realiami współczesnego świata,
- upowszechnianie norm i zasad sprzyjających budowaniu szkoły wolnej od agresji i przemocy,
- udział w lokalnych i ogólnopolskich przedsięwzięciach pariotycznych, okolicznościowych i profilaktycznych,
- kontynuacja organizowania zajęć z zakresu profilaktyki (współpraca z organizacjami, instytucjami i stowarzyszeniami) oraz propagowanie zdrowego stylu życia,
- właściwe zagospodarowanie czasu wolnego uczniów jako formy zapobiegania agresji i przestępczości -zajęcia pozalekcyjne, w tym koła zainteresowań,
- angażowanie młodzieży w tworzenie ceremoniału i tradycji szkoły- dążenie do uzyskania swoistej tożsamości wyróżniającej naszą szkołę spośród innych placówek,
- rozwijanie samorządności uczniowskiej.
Naszym celem w zakresie wychowania i opieki jest dążenie do tworzenia szkoły jeszcze bardziej, samorządnej i demokratycznej. Szkoły, w której uczeń zawsze czuje się dobrze, jest jej współtwórcą i współgospodarzem. Szkoły bez agresji i zagrożeń społecznych, oferującej alternatywę wobec innych pokus. Wychowanie, które jest procesem ciągłym odbywa się w każdej sytuacji szkolnej.
Bardzo ważnym partnerem w projektowaniu pracy szkoły są i będą rodzice. Mogą oni liczyć na szerokie wsparcie ze strony szkoły, na pomoc psychologiczno - pedagogiczną, psychologa, specjalistów, doradztwo pedagoga, doradztwo zawodowe. Przy każdorazowej ewaluacji programu wychowawczo - profilaktycznego będziemy uwzględniać uwagi i spostrzeżenia wszystkich członków społeczności szkolnej - uczniów, rodziców, nauczycieli. Szkoła ma za zadanie wspomagać młodych ludzi w dokonywaniu słusznych wyborów, w umacnianiu właściwych wartości, zwracać szczególną uwagę na reedukację, resocjalizację, psychoterapię, ale również wpajać podstawowe, uniwersalne wartości, poprzez:
- szeroko rozumianą profilaktykę zdrowia i przeciwdziałania demoralizacji i niedostosowaniu społecznemu w ramach efektywnej realizacji Programu Wychowawczo-Profilaktycznego,
- diagnozę sytuacji rodzinnej i potrzeb wychowawczych uczniów,
- organizowanie pomocy materialnej dla uczniów z rodzin dysfunkcyjnych, dotkniętych bezrobociem, zubożeniem, uczniów przybywających z zagranicy,
- planowej oraz wielopłaszczyznowej opieki i pomocy pedagogicznej i psychologicznej uczniom z SPE oraz zaopiniowanym przez PPP -zgodnie z literą prawa,
- diagnozę i monitorowanie spełniania obowiązku szkolnego,
- organizację opieki w czasie wolnym oraz podejmowanie różnorodnych zadań mających na celu wyrównywanie szans edukacyjnych (pozalekcyjna opieka w świetlicy szkolnej,zajęcia wyrównawcze, koła zainteresowań, zajęcia sportowe, wyjścia edukacyjne, wycieczki),
- wspieranie szeroko pojętego rozwoju uczniów w sferach: emocjonalnej, społecznej edukacyjnej; działania na rzecz integracji,
- wdrażanie zasad szlachetnego współzawodnictwa,
- współpracę z instytucjami lokalnymi służącymi zapewnieniu pomocy, bezpieczeństwa i porządku społecznego, m.in. Strażą Miejską, Policją, Sądem, MOPS, PPP, parafiami,
- propagowanie postaw proeuropejskich, służących poznawaniu nowych kultur i integracji, wychowywanie w duchu tolerancji i empatii, poszanowania praw człowieka oraz samorządności,
- kształtowanie zachowań patriotycznych oraz kultywowanie tradycji narodowych z uwzględnieniem idei małej ojczyzny,
- włączanie młodzieży w tok szeroko pojętego życia kulturalnego i doskonalenie umiejętności pracy w zespole i wdrażanie do konstruktywnej samooceny,
- promowanie postaw służących utrzymaniu dyscypliny i kultury osobistej uczniów,
- kształtowanie świadomości ekologicznej i promowanie zdrowego trybu życia.
ORGANIZACJA I ZARZĄDZANIE SZKOŁĄ
Siłą zespołu jest każdy jego członek z osobna.
Siłą każdego członka jest zespół.”
Szkoła sprawnie i efektywnie funkcjonująca musi być dobrze zarządzana.
„Szkoła dobrze zorganizowana” to taka instytucja edukacyjno - wychowawcza, w której zrobiono wszystko, co możliwe, by stworzyć optymalne warunki rozwoju i sukcesu każdego ucznia oraz wykorzystać te warunki w maksymalnym stopniu.
Właściwą organizacja pracy, to:
- przestrzeganie prawa oświatowego i wdrażanie jego zapisów na bieżąco - organizowanie i monitorowanie procesów edukacyjnych zgodnie z obowiązującymi przepisami, wykorzystanie wniosków w planowaniu i doskonaleniu,
- realizowanie Koncepcji Pracy Szkoły jej analizę i modyfikację; zapoznanie z nią współpracowników, rodziców i uczniów,
- opracowywanie Arkusza Organizacacji Szkoły zgodnie przepisami prawa, w porozumieniu z organem prowadzącym oraz organem nadzorującym, po rozpoznaniu potrzeb uczniów oraz sporządzenie Planu Pracy Szkoły i Planu nadzoru pedagogicznego,
- opracowanie planu lekcji w sposób zapewniający optymalne wykorzystanie zasobów szkoły oraz zgodny z zasadami BHP,
- prowadzenie działań służących wyrównywaniu szans edukacyjnych,
- zapewnienie bezpieczeństwa i komfortowych warunków wszystkim uczniom i pracownikom,
- organizowanie nadzoru pedagogicznego, rad pedagogicznych, w tym szkoleniowych, w ramach WDN,
- wspieranie i monitorowanie pracy zespołów zadaniowych i przedmiotowych,
- kontynuacja ścisłej współpracy z Radą Rodziców, Samorząde Uczniowskim i Szkolnym Kołem Wolontariatu,
- wsparcie socjalne młodzieży z rodzin dotkniętych zubożeniem, bezrobociem oraz rodzin dysfunkcyjnych a także dzieci przybyłych z Ukrainy po wybuchu wojny,
- śledzenie losów absolwentów,
- aktualizowanie dokumentów szkoły, zgodnie ze zmianami prawa oświatowego,
- monitorowanie przepływu wiadomości między członkami społeczności szkolnej,
- udział w programach o różnym zasięgu, zgodnych z misją i wizją szkoły, wynikających z bieżącej oferty edukacyjnej,
- poszerzenie współpracy z instytucjami działającymi w środowisku lokalnym i pozalokalnym,
- nieustanna i bieżąca poprawa wystroju wnętrza budynku;
- dbałość o otoczenie zewnętrzne szkoły;
- wzbogacanie bazy dydaktycznej, sportowej i zasobów szkoły w nowoczesny sprzęt i pomoce dydaktyczne,
- pozyskiwanie środków pozabudżetowych, aplikowanie do programów unijnych,
- zagwarantowanie uczniom bogatej oferty edukacyjnej oraz umożliwianie młodzieży udziału w różnorodnych konkursach -organizacja dodatkowych zajęć pozalekcyjnych dla uczniów szczególnie uzdolnionych i rozwijających swoje zainteresowania.
Prawidłowa organizacja pracy szkoły możliwa jest, gdy panuje w niej dobra atmosfera, kiedy każdy z pracowników właściwie i prawidłowo spełnia swoją rolę.
„Kluczem do sukcesu jest skupienie się na celach,
a nie na przeszkodach (…).
Sukces nie jest przypadkowy.
To ciężka praca, wytrwałość, nauka, studiowanie, poświęcenie i przede wszystkim miłość do tego,
co robisz lub uczysz się robić.
WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI
(...) Chociaż droga każdego człowieka jest inna,
zawsze istnieje pewien punkt,
w którym wszystkie się zbiegają.”
Rodzice i opiekunowie uczniów są ważnym ogniwem szkoły. Wzajemna współpraca, to warunek dobrego jej funkcjonowania.
Szkoła Podstawowa nr 4 jest i będzie na tę współpracę otwarta. Pełna jawność działań, konsultacje z rodzicami we wszystkich ważnych kwestiach dotyczących szkoły, niczym nie skrępowana samorządność w każdym zakresie, to zadania przed jakimi stoi szkoła.
W szkole dbamy o to, aby rodzice:
- czuli się rzeczywistymi współgospodarzami szkoły,
- wspólnie znajdowali mocne i słabe strony szkoły,
- wykazywali się aktywnością i byli współorganizatorami życia szkoły, jak i działań środowiskowych,
- dostrzegali i doceniali efekty poczynań dzieci i nauczycieli.
Rodzice są pierwszymi i najważniejszymi wychowawcami swoich dzieci, współpracującymi ze szkołą, tworzą płaszczyznę porozumienia, polegającą na dialogu i budowaniu wzajemnego zaufania.
FUNKCJONOWANIE SZKOŁY W ŚRODOWISKU LOKALNYM
„(…) Ludzie pracujący razem jako jedna grupa
potrafią dokonać rzeczy,
których osiągnięcie nie śniło się nikomu z osobna…”
Czwórka jest i będzie otwarta na środowisko lokalne. Zawsze aktywnie uczestniczy we wszystkich jego obszarach. Społeczność szkolna włącza się w tok lokalnych imprez o charakterze kulturalnym, patriotycznym i sportowym oraz regionalnym i europejskim.
Tylko dobra i szeroko pojęta współpraca szkoły z rodzicami, samorządem lokalnym, instytucjami, jest gwarancją zabezpieczenia podstawowych potrzeb i rozwijania zainteresowań uczniów. Pozwala także na tworzenie klimatu miłości do rodziny, małej i wielkiej ojczyzny, uczy dzieci otwarcia na innych i odpowiedzialności za społeczność, której są uczestnikami.
PRACA SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 4 W CZELADZI OPIERA SIĘ NA:
"Ucz się z wczoraj,
Żyj dla dzisiaj,
Miej wiarę w jutro. „
- tworzeniu szkoły na miarę XXI wieku,
- osiąganiu wysokiej jakości nauczania i wychowania,
- dostrzeganiu w każdym dziecku jego specjalnych potrzeb edukacyjnych, rozwijanie zdolności, pomoc w nauce, umacnianie wiary w siebie,
- inspirowaniu do twórczego rozwoju nauczycieli i uczniów,
- zapewnieniu uczniom i pracownikom autentycznego bezpieczeństwa i tworzeniu dobrego klimatu do komunikacji interpersonalnej,
- systematycznnym pozyskiwaniu środków finansowych,
- organizowaniu konkursów przedmiotowych i tematycznych o różnym zasięgu,
- stałym wypracowywaniu dobrych praktyk i doświadczeń w obszarze wykorzystywania TIK z jednoczesnym zachowaniem równowagi i harmonii procesu postępu technologicznego ze sprawdzonymi metodami nauczania,
- ukierunkowaniu działań szkoły na współpracę i wymianę doświadczeń z innymi szkołami w mieście, kraju i zagranicą, (udział w programach i projektach, aplikowanie do programów unijnych ),
- ustawicznym poprawianiu estetyki szkoły oraz jej otoczenia,
- pełnym zaangażowaniu rodziców,
- współpracy ze środowiskiem likalnym,
- organizowaniu przedsięwzięć o zasięgu pozaszkolnym, przy zaangażowaniu całej społecznośći szkoły,
- promocji szkoły na zewnątrz,
- profesjonalnym zarządzaniu i organizowaniu,
- kierowaniu się sercem przy jednoczesnym zachowaniu prawa i dyscypliny.
Tworzymy:
- Szkołę w realiach polskiej teraźniejszości, z myślą o jej europejskiej przyszłości, w myśl powiedzenia „ Działaj lokalnie, myśl globalnie.”
- Szkołę kreatywną, rozwijającą, nowoczesną, uczącą tolerancji i pracy w grupie, w której każdy, uczeń, pracownik, czy rodzic, znajdą swoje miejsce.
- Szkołę, która pielęgnuje wartości, takie jak: patriotyzm, poczucie odpowiedzialności ekologicznej i zdrowotnej, a także bezinteresowność i szeroko pojęty
„Dobra szkoła to instytucja, w której zrobiono wszystko co możliwe
dla stworzenia optymalnych warunków pracy i nauki każdego ucznia,
gdzie szanowane są prawa,
ale też egzekwowane obowiązki i odpowiedzialność każdego z jej uczestników…”